search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Computer im Unterricht. Auf dem Weg zu multimedialen Lernumgebungen
Parallel titleComputer in classes. On the way to mulimedia learning environments
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 20 (1992) 1, S. 73-82 ZDB
Document  (516 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Ziel dieses Artikels besteht darin, die vorherigen Beiträge kritisch zu kommentieren und in die gegenwärtige erziehungswissenschaftliche Diskussion einzuordnen. Dabei geht es vor allem darum, die Arbeit mit dem Computer bzw. mit Logo als integralen Bestandteil umfassenderer Konzeptionen des schulischen Lehrens und Lernens herauszustellen. In diesem Zusammenhang schreibt der Autor der Konzeption der "transaktionalen Unterweisung" von Stolurow (1973) eine besondere Bedeutung zu. Vor dem Hintergrund dieser Konzeption beschreibt er schließlich eine alternative Sichtweise der Nutzung des Computers im Rahmen von multimedialen Systemen. Mit einer Skizzierung des Hypermedia-Systems "Palenque" rundet der Autor den Ausblick in die Zukunft ab. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Aiming at both a critical comment of the previous articles and their integration in the present scientific discussion, this article intends to emphasize learning with computer or Logo as an integral part of more comprehensive conceptions of teaching and learning in school. In this context, the author attributes a particular importance to the conception of "transactional instruction" of Stolurow (1973). Based upon this conception, he finally describes an alternative perspective of the computer's use in the framework of multimedia systems. The author concludes a look in the future with a short description of the hypermedium "Palenque". (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication09.05.2025
CitationSeel, Norbert M.: Computer im Unterricht. Auf dem Weg zu multimedialen Lernumgebungen - In: Unterrichtswissenschaft 20 (1992) 1, S. 73-82 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-297094 - DOI: 10.25656/01:29709
export files

share content at social platforms