search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Pluralität in Wiener Kindergärten. Prozesse und Strukturen von In- und Exklusion
Authors
SourceWien : LIT-Verlag 2018, XIX, 218 S. - (Pädagogik in Forschung – Theorie – Geschichte; 1)
Document  (4.946 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
ISBN978-3-643-65875-3; 978-3-643-50875-1; 9783643658753; 9783643508751
LanguageGerman
Year of creation
review statusReview Status Unknown
Abstract (German):Mit dem verpflichtenden Kindergartenjahr ist die Anzahl von Kindertagesstätten in Wien stark gestiegen. Manche dieser Einrichtungen wurden als "islamisch" bezeichnet und in der öffentlichen Debatte problematisiert. Die vorliegende Studie wirft erstmals einen vielperspektivischen Blick auf das heterogene Feld elementarpädagogischer Einrichtungen und untersucht die veränderten rechtlichen Rahmenbedingungen, die Akten der kommunalen Aufsicht, führte Fragebogenerhebungen, Gruppendiskussionen und Beobachtungen durch und kam so zu überraschenden, wie auch zu erwarteten Befunden. (Autoren)
Abstract (English):With the compulsory kindergarten year, the number of day-care centers in Vienna has risen sharply. Some of these institutions have been labeled "Islamic" and have been problematized in public debate. The present study takes a multi-perspective look at the heterogeneous field of elementary educational institutions for the first time and examines the changed legal framework conditions, the files of municipal supervision, carried out questionnaires, group discussions and observations and thus came to surprising as well as expected findings. (Authors)
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication30.04.2024
CitationHover-Reisner, Nina; Schluß, Henning; Fürstaller, Maria; Andersen, Christian; Habringer, Magdalena; Medeni, Elif; Eckstein-Madry, Tina: Pluralität in Wiener Kindergärten. Prozesse und Strukturen von In- und Exklusion. Wien : LIT-Verlag 2018, XIX, 218 S. - (Pädagogik in Forschung – Theorie – Geschichte; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-298251 - DOI: 10.25656/01:29825
export files

share content at social platforms