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Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299199
DOI: 10.25656/01:29919; 10.2440/003-0014
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299199
DOI: 10.25656/01:29919; 10.2440/003-0014
Original Title |
Einstellungen zu Behinderung mit Fragebögen messen. Eine qualitative Inhaltsanalyse bestehender Messinstrumente |
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Parallel title | Measuring attitudes towards disability via questionnaires. A qualitative content analysis of existing measurement instruments |
Authors |
Schulze, Sarah ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Empirische Sonderpädagogik 15 (2023) 4, S. 330-344 ![]() |
Document | full text (730 KB) |
License of the document |
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Keywords (German) | Sonderpädagogik; Empirische Untersuchung; Qualitative Forschung; Inhaltsanalyse; Einstellung <Psy>; Behinderung; Fragebogen; Messinstrument |
sub-discipline | Empirical Educational Research Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Einstellungen zu (Menschen mit) Behinderungen sind seit langer Zeit im Fokus der Forschung. Da es sich um ein latentes Konstrukt handelt, sieht sich die Forschung damit konfrontiert, zu definieren, wie die Einstellungen gemessen werden sollen. Die vorliegende Studie nimmt die Operationalisierung des latenten Konstrukts zum Anlass und untersucht durch eine zusammenfassende qualitative Inhaltsanalyse der aktuell verfügbaren Einstellungsfragebögen (N = 13) was gemessen wird, wenn Einstellungen zu (Menschen mit) Behinderungen erfasst werden sollen. Die Ergebnisse zeigen, dass sich die Items der Fragebögen in den Kategorien Fähigkeitserwartungen, Vulnerabilität/Privilegienverlust, Normative Überformung, Expliziter Ableismus, Wissen und Überzeugungen, Strukturelle Barrieren und Persönlicher Kontakt abbilden lassen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Attitudes towards disability are a recurring topic in research. Being a latent construct, research is challenged with the task of defining how attitudes are to be measured. This study focuses on the operationalisation of the latent construct. It examines what is measured when attitudes towards disability are to be assessed. For this purpose, a qualitative content analysis of currently available questionnaires measuring explicit attitudes towards disability (N = 13) is conducted. Seven categories were generated from the data: Ability Expectations, Vulnerability/Loss of Privilege, Normative Overforming, Explicit Ableism, Knowledge and Beliefs, Structural Barriers, and Personal Contact. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Empirische Sonderpädagogik Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 21.05.2024 |
Citation | Schulze, Sarah; Schröter, Anne: Einstellungen zu Behinderung mit Fragebögen messen. Eine qualitative Inhaltsanalyse bestehender Messinstrumente - In: Empirische Sonderpädagogik 15 (2023) 4, S. 330-344 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-299199 - DOI: 10.25656/01:29919; 10.2440/003-0014 |