details
Original Title |
German foreign cultural and educational policy as a means of soft power |
---|---|
Parallel title | Deutsche Auswärtige Kultur- und Bildungspolitik als Instrument von Soft Power |
Author |
Adick, Christel ![]() ![]() |
Source | Hungarian educational research journal : HERJ 6 (2016) 3, S. 11-22 ![]() |
Document | full text (987 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Vergleichende Erziehungswissenschaft; Kulturpolitik; Kulturaustausch; Bildungstransfer; Bildungspolitik; Außenpolitik; Macht; Internationale Beziehungen; Goethe-Institut; Auslandsschule; Deutscher Akademischer Austauschdienst; Deutschland |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2064-2199; 20642199 |
Language | English |
Year of creation | 2016 |
review status | Review Status Unknown |
Abstract (English): | The article discusses “foreign cultural and educational policy” as a very specific variant of international educational transfer. Many countries have created specific ways and institutions to further their cultural and educational interests abroad by various cultural, educational and scientific institutes. The author discusses some core institutions of the German Foreign Cultural and Educational Policy, namely the Goethe-Institute, German Schools Abroad and the German Academic Exchange Service, which have branches in a lot of countries around the world. They are analyzed as instruments of foreign policy by applying the interpretative concept of ‘soft power’ (as propelled by Joseph Nye), also showing that their proclaimed reference to ‘cooperation’ may be considered as more or less rhetoric because it is likely to obfuscate the political self-interests behind it. The article is written in the memory of Wolfgang Mitter. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Der Artikel behandelt die "Auswärtige Kultur- und Bildungspolitik" als eine sehr spezifische Variante des internationalen Bildungstransfers. Viele Länder haben spezifische Wege und Institutionen geschaffen, um ihre Kultur- und Bildungsinteressen im Ausland durch verschiedene Kultur-, Bildungs- und Wissenschaftsinstitute zu fördern. Die Autorin geht auf einige Kerninstitutionen der deutschen Auswärtigen Kultur- und Bildungspolitik ein, namentlich die Goethe-Institute, die Deutschen Auslandsschulen und den Deutschen Akademischen Austauschdienst, die in vielen Ländern der Welt Niederlassungen haben. Sie werden unter Anwendung des Interpretationskonzepts der "soft power" (nach Joseph Nye) als Instrumente der Außenpolitik analysiert, wobei auch gezeigt wird, dass ihr allgemein proklamierter Bezug auf "Kooperation" als mehr oder weniger rhetorisch angesehen werden kann, weil die dahinter stehenden politischen Eigeninteressen zu verschleiern drohen. Der Aufsatz ist dem Andenken an Wolfgang Mitter gewidmet. (Autorin) |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.06.2024 |
Citation | Adick, Christel: German foreign cultural and educational policy as a means of soft power - In: Hungarian educational research journal : HERJ 6 (2016) 3, S. 11-22 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-301351 - DOI: 10.25656/01:30135 |