search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Prinzipien einer ressourcenorientierten Didaktik für den schulischen Herkunfts- und Fremdsprachenunterricht
Parallel titlePrinciples of resource-oriented didactics for the teaching of heritage and foreign languages at school
Author
SourceDie Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 150-162 ZDB
Document  (218 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag diskutiert didaktische Ansätze für heterogene Lerngruppen im Unterricht mit Herkunftssprachenlernenden, mit dem an Sprachkompetenzen und Lernbedarfen von russisch- und polnischsprachigen Jugendlichen angeknüpft werden kann. Durch Interviews mit Lehrenden und Aktionsforschung in der Sekundarstufe werden die Problematik der Integration von Herkunftssprachenlernenden in den Fremdsprachenunterricht sowie Möglichkeiten des konstruktiven Umgangs mit unterschiedlichen sprachlichen Kompetenzen der Lernenden und Bedingungen für einen erfolgreichen Einsatz binnendifferenzierender Aktivitäten untersucht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article discusses didactic approaches for heterogeneous learner groups in lessons with heritage language learners, which can be used to address the language skills and learning needs of Russian and Polish-speaking young people. Interviews with teachers and action research at secondary level are used to examine the problems of integrating heritage language learners into foreign language lessons and ways of dealing constructively with learners’ different language skills. Finally, conditions for the successful use of internally differentiated activities are described. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.07.2024
CitationMehlhorn, Grit: Prinzipien einer ressourcenorientierten Didaktik für den schulischen Herkunfts- und Fremdsprachenunterricht - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 150-162 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302024 - DOI: 10.25656/01:30202; 10.31244/dds.2024.02.04
export files

share content at social platforms