details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302024
DOI: 10.25656/01:30202; 10.31244/dds.2024.02.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302024
DOI: 10.25656/01:30202; 10.31244/dds.2024.02.04
Original Title |
Prinzipien einer ressourcenorientierten Didaktik für den schulischen Herkunfts- und Fremdsprachenunterricht |
---|---|
Parallel title | Principles of resource-oriented didactics for the teaching of heritage and foreign languages at school |
Author |
Mehlhorn, Grit ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 150-162 ![]() |
Document | full text (218 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulbildung; Sprachbildung; Mehrsprachigkeit; Schule; Muttersprache; Muttersprachlicher Unterricht; Fremdsprachenunterricht; Differenzierender Unterricht; Heterogene Lerngruppe; Aktionsforschung; Didaktik; Sprachkompetenz; Sekundarbereich; Russisch; Polnisch; Interview; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag diskutiert didaktische Ansätze für heterogene Lerngruppen im Unterricht mit Herkunftssprachenlernenden, mit dem an Sprachkompetenzen und Lernbedarfen von russisch- und polnischsprachigen Jugendlichen angeknüpft werden kann. Durch Interviews mit Lehrenden und Aktionsforschung in der Sekundarstufe werden die Problematik der Integration von Herkunftssprachenlernenden in den Fremdsprachenunterricht sowie Möglichkeiten des konstruktiven Umgangs mit unterschiedlichen sprachlichen Kompetenzen der Lernenden und Bedingungen für einen erfolgreichen Einsatz binnendifferenzierender Aktivitäten untersucht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article discusses didactic approaches for heterogeneous learner groups in lessons with heritage language learners, which can be used to address the language skills and learning needs of Russian and Polish-speaking young people. Interviews with teachers and action research at secondary level are used to examine the problems of integrating heritage language learners into foreign language lessons and ways of dealing constructively with learners’ different language skills. Finally, conditions for the successful use of internally differentiated activities are described. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.07.2024 |
Citation | Mehlhorn, Grit: Prinzipien einer ressourcenorientierten Didaktik für den schulischen Herkunfts- und Fremdsprachenunterricht - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 150-162 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302024 - DOI: 10.25656/01:30202; 10.31244/dds.2024.02.04 |