details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-304438
DOI: 10.25656/01:30443; 10.35468/6102-06
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-304438
DOI: 10.25656/01:30443; 10.35468/6102-06
Original Title |
Synchrone oder simultane Handlungspraxis? Gleichzeitige Interaktionen im interaktiven Erfahrungsraum Sportunterricht |
---|---|
Parallel title | Synchronous or simultaneous action practice? At the same time interactions in the interactive experience space of physical education |
Authors |
Schiller, Daniel ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Bauer, Tobias [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]: Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 125-144. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (1.819 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Unterricht; Unterrichtsforschung; Interaktion; Gleichzeitigkeit; Sportunterricht; Lehrer-Schüler-Interaktion; Videoaufzeichnung; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6102-1; 978-3-7815-2647-1; 9783781561021; 9783781526471 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Dass Zeitverhältnisse nicht nur für die Konstitution von Unterricht als soziale Praxis, sondern auch für eine Analyse verschiedener Phänomene im Unterricht eine wichtige Rolle spielen, dürfte Forschenden schnell deutlich werden, wenn sie sich z.B. mit der Aufbereitung von Videodaten auseinandersetzen. Gleichzeitige Interaktionen, wie wir sie im Unterricht antreffen, werden im grundlagentheoretischen Diskurs dokumentarischer Unterrichtsforschung sowohl mit den Kategorien der Simultaneität als auch Synchronizität beschrieben. Im Beitrag problematisieren die Autoren auf einer methodologisch-methodischen Ebene die Arbeit mit diesen Kategorien. Angestoßen durch Beobachtungen in der Rekonstruktion von Sportunterricht führen sie die heuristische Strategie der ‚losen Kopplung‘ gleichzeitiger Handlungsräume ein, welche eine Ko-Präsenz simultaner und synchroner Zeitverhältnisse für die empirische Analyse in Rechnung stellt. Am Beispiel von drei Sequenzen gleichzeitiger Interaktionen beschreiben wir zum einen die Identifizierung unterschiedlicher Interaktionsanteile. Damit skizzieren sie zum anderen, wie Verhältnisse von Gleichzeitigkeit in die je kontingenten Konstitutions- und Vollzugslogiken eines interaktiven Erfahrungsraums eingelassen sind. Der Beitrag schließt mit Anschlussperspektiven für eine dokumentarische Unterrichtsforschung verstanden als praxeologische Methodologie. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Temporal relations play an important role in the constitution of school lessons as a social practice and for the analysis of various phenomena during school lessons. This becomes apparent to researchers when they work with video data, for example. At the same time interactions, as observed in lesson practice, are described with the categories of simultaneity and synchronicity within the theoretical discourse of documentary method. In this article, we discuss the methodological challenges associated with the use of these categories. Based on observations in the reconstruction of physical education (PE) classes, we introduce the heuristic strategy of loose coupling of action spaces, which takes into account the co-presence of simultaneous and synchronic temporal relations for empirical analysis. Using three sequences of synchronous interactions as examples, we first describe the identification of different interactional components. At the same time, we outline how relations of simultaneity are embedded in the respective contingent logics of constitution and execution of an interactive space of experience. We conclude by highlighting the potential of the documentary research of lesson practice as a praxeological methodology. This approach emphasizes the importance of understanding how social practices are constituted and how they are related to broader societal and cultural contexts. It also emphasizes the need to examine the complexities of temporal relations in classroom interactions and how they are embedded in the broader dynamics of social practices. Overall, this study offers insights into the methodological challenges associated with the analysis of simultaneous interactions and offers a heuristic strategy for addressing these challenges. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 16.07.2024 |
Citation | Schiller, Daniel; Zander, Benjamin: Synchrone oder simultane Handlungspraxis? Gleichzeitige Interaktionen im interaktiven Erfahrungsraum Sportunterricht - In: Bauer, Tobias [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]: Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 125-144. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-304438 - DOI: 10.25656/01:30443; 10.35468/6102-06 |