details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-304462
DOI: 10.25656/01:30446; 10.35468/6102-09
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-304462
DOI: 10.25656/01:30446; 10.35468/6102-09
Original Title |
Arbeitsbündnis und Leistungsbewertung – zur Thematisierung von Noten im Unterricht |
---|---|
Parallel title | Teacher-student relationships and student assessment – addressing the topic of grades in the classroom |
Authors |
Bressler, Christoph ![]() ![]() ![]() |
Source | Bauer, Tobias [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]: Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 187-207. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (196 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Lehrer; Schüler-Lehrer-Beziehung; Leistungsbeurteilung; Notengebung; Schülerleistung; Lehrer-Schüler-Kommunikation; Sprachhandlung; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6102-1; 978-3-7815-2647-1; 9783781561021; 9783781526471 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Überprüfung und Bewertung von Schüler*innenleistungen sind fester Bestandteil der Interaktion zwischen Lehrkräften und Schüler*innen, so dass Leistungsbewertung unweigerlich laufend auf unterschiedliche Weise zum Thema wird. Anschließend an eine strukturtheoretische Perspektive fokussiert der Beitrag auf die Bedeutung des Sprechens über Noten für das Arbeitsbündnis und fragt danach, wie unterschiedliche Orientierungen bezüglich Leistungsbewertungen in dem Sprechen über Noten mit Schüler*innen enaktiert werden und welche Bedeutung eine solche Thematisierung für das Arbeitsbündnis entfaltet. Auf der Grundlage von drei Gruppendiskussionen mit Lehrkräften werden unterschiedliche Orientierungen mit Blick auf die Leistungsbewertung sowie deren Enaktierung im Sprechen über Noten rekonstruiert. Vor dem Hintergrund der Befunde wird diskutiert, inwiefern die gesellschaftliche Selektionsfunktion auch durch das Sprechen über Noten im Unterricht reproduziert wird und Noten Relevanz für das Arbeitsbündnis zwischen Lehrkraft und Schüler*innen entfalten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Assessment of academic achievement and grades are an integral part of the teacher-student interaction. Therefore, they often become the subject of discussion between teachers and students in various ways. Drawing on the structural-theoretical account of pedagogical professions, which is a theoretical framework for understanding the structural properties of the teacher-student relationship, we focus on how teachers talk to students about grades and how this relates to the teacher-student relationship as a relationship centered on facilitating student learning. To achieve this, we analyzed three group discussions with teachers and reconstructed the teachers’ habitual orientations, i. e., the tacit knowledge that shapes their actions, regarding assessment and grading. We also examined how these orientations are enacted when the teachers talk to students about grades. Based on these findings, we discuss how the selective function of school is reproduced in talking about grades and to what extent grades become relevant for the teacher-student relationship with its orientation towards student learning. Overall, this study highlights the importance of understanding how teachers talk to students about grades and how this relates to the teacher-student relationship and student learning. It also emphasizes the need to examine the underlying tacit knowledge that shapes teachers’ actions and how these orientations are enacted in practice. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 16.07.2024 |
Citation | Bressler, Christoph; Rotter, Carolin: Arbeitsbündnis und Leistungsbewertung – zur Thematisierung von Noten im Unterricht - In: Bauer, Tobias [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]: Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 187-207. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-304462 - DOI: 10.25656/01:30446; 10.35468/6102-09 |