search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Begegnung von Fachkulturen. Fachspezifische Habitus – Changieren zwischen Be-Grenzung und Ent-Grenzung
Parallel titleThe encounter of specialised cultures. Subject-specific habitus – oscillating between limitation and de-limitation
Authors
SourceBauer, Tobias [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]: Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 208-224. - (Dokumentarische Schulforschung)
Document  (161 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6102-1; 978-3-7815-2647-1; 9783781561021; 9783781526471
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag fokussiert vor dem Hintergrund des Anspruchs ‚reflektierter Fachlichkeit‘ die fachspezifischen Aspekte des Lehrer*innenhabitus sowie hierauf basierend die ‚praktische Logik‘ interfachlicher, unterrichtsbezogener Gespräche zwischen Lehrpersonen. Mittels Dokumentarischer Methode wird rekonstruiert, wie Fach-Lehrpersonen die Anforderung bearbeiten, ihre eigene Fachlichkeit zu reflektieren und zu relationieren. Dabei zeigt sich bei den drei teilnehmenden Lehrpersonen eine je unterschiedlich ausgeprägte Relativierung von Fachlichkeit, auf deren Grundlage fachliche Bezüge komplementär relationiert werden. Aus den Ergebnissen werden abschließend erste Implikationen für die Anbahnung einer ‚reflektierten Fachlichkeit‘ abgeleitet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Against the background of the claim of ‘reflected subject-specificity’, the article focuses on the professional aspects of the teacher’s habitus and, based on this, on the ‘practical logic’ of interdisciplinary, lesson-related conversations between teachers. By means of documentary methods, it is reconstructed how subject teachers deal with the demand to reflect on their own subject-specificity and to relate it to others. In the process, the three participating teachers show a differently pronounced relativization of subject-specificity, on the basis of which subject-specific references are related in a complementary way. Finally, implications for ‘reflective work’ in teams are derived from the results. (DIPF/Orig.)
is part of:Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication16.07.2024
CitationMelzer, Susan; Hempel, Christopher; Hallitzky, Maria: Die Begegnung von Fachkulturen. Fachspezifische Habitus – Changieren zwischen Be-Grenzung und Ent-Grenzung - In: Bauer, Tobias [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]: Dokumentarische Forschung zu schulischem Unterricht. Relationierungen und Perspektiven. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 208-224. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-304477 - DOI: 10.25656/01:30447; 10.35468/6102-10
export files

share content at social platforms