details
Title |
Neue Bahnen. Anlaufversuche einer pädagogischen Zeitschrift im Fin de Siècle |
---|---|
Author |
Lohmann, Ingrid ![]() ![]() |
Source | Bünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 51-67. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021) |
Document | full text (1.534 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Wortgebrauch; Eisenbahn; Metapher; Zukunft; Zukunftsvorstellung; Pädagogik; Fachzeitschrift; Pädagogisches Denken; Diskurs; 19. Jahrhundert; Deutschland <bis 1945> |
sub-discipline | History of Education Philosophy of Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-6866-5; 978-3-7799-6865-8; 9783779968665; 9783779968658 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Am Beispiel des Wortgebrauchs "neue Bahnen" geht der Beitrag Zukunftsvorstellungen in Deutschland im 19. Jahrhundert nach. Zunächst wird exemplarisch gezeigt, welche Errungenschaften und Erwartungen mit diesem Topos verbunden waren. Im Hauptteil des Artikels wird sodann das Selbstverständnis der 1890, vor der universitären Konsolidierung der Pädagogik, gegründeten Zeitschrift "Neue Bahnen" rekonstruiert. Als roter Faden fungiert die Frage, warum sie schon in den ersten zehn Jahren ihres Bestehens auffällig häufig ihren Untertitel wechselte. Dabei zeichnet sich etwas von der Vielschichtigkeit und Widersprüchlichkeit der Pädagogik im Fin de Siècle ab. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Using the example of the use of the word "new paths", the article examines ideas about the future in Germany in the 19th century. First of all, it is shown by way of example which achievements and expectations were associated with this topos. In the main part of the article, the self-image of the educational magazine "Neue Bahnen", founded in 1890, i. e. before the academic consolidation of the subject, is reconstructed. The question of why the magazine changed its subtitle conspicuously frequently in the first ten years of its existence functions as a leitmotif. The complexity and contradictions of fin de siècle pedagogy become apparent. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Zukunft - Stand jetzt |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 19.08.2024 |
Citation | Lohmann, Ingrid: Neue Bahnen. Anlaufversuche einer pädagogischen Zeitschrift im Fin de Siècle - In: Bünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 51-67. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305601 - DOI: 10.25656/01:30560 |