search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
1 + 1 = Futur Drei. Über die bildungsphilosophische Kraft von Konstellationen und Doppeltem Erleben
Author
SourceBünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 227-238. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021)
Document  (1.085 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7799-6866-5; 978-3-7799-6865-8; 9783779968665; 9783779968658
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):In diesem Text wird Walter Benjamins Theorie historischer Konstellationen am Beispiel des 2020 erschienenen Filmes "Futur Drei" - als Dokument der Zeitgeschichte - aufgegriffen. Das bildungsphilosophische Potenzial der Theorie liegt in den daraus entwickelten Denkfiguren des "Doppelten Erlebens", des "Positiven Spannungsverhältnisses" und des "Radikalen Präsens". Diese Figuren verbinden und rücken Effekte freiwerdender Kräfte durch die Involviertheit in nahe und ferne Konstellationen als geteiltes Schicksal mit anderen in der Welt ins Blickfeld. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article revisits Walter Benjamin’s critical theory of constellations using the example of the film "Future Three" - as a document of contemporary history - which was released in 2020. Its educational and philosophical potential lies in the inherent figures of the "double experience", the "positive tension" and the "radical present". These figures connect and focus on the energy being released through involvement in near and distant constellations as a shared fate with others in the world. (DIPF/Orig.)
is part of:Zukunft - Stand jetzt
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication22.08.2024
CitationHosseini-Eckhardt, Nushin: 1 + 1 = Futur Drei. Über die bildungsphilosophische Kraft von Konstellationen und Doppeltem Erleben - In: Bünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 227-238. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305734 - DOI: 10.25656/01:30573
export files

share content at social platforms