details
Title |
Atopische politische Bildungen nach der Zukunft |
---|---|
Author |
Friedrichs, Werner ![]() ![]() |
Source | Bünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 239-250. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021) |
Document | full text (1.142 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Politische Bildung; Utopie; Materialismus; Zukunft; Zukunftsvorstellung; Krise; Vergangenheit; Mensch; Politik; Welt; Verhältnis |
sub-discipline | Educational Sociology Philosophy of Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-6866-5; 978-3-7799-6865-8; 9783779968665; 9783779968658 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Im Beitrag wird der Vorschlag unterbreitet, utopische und dystopische Visionen der Zukunft durch die Praxis atopischer politischer Bildungen abzulösen. Dieser Unzukunftsentwurf wird im Anschluss an eine Rekonstruktion der Vorstellungen des Mensch-Politik-Welt-Verhältnisses entfaltet, die als Grundlage für die politische Bildung nach 1945 dienten. Sie wiesen stets einen besonderen Zuschnitt auf: In der sogenannten Gründungsphase war eine Teil-Ganzes-Beziehung leitend, die dann ab den 1968er Jahren durch eine Mensch-System-Umwelt-Beziehung abgelöst wurde. Zukunft wurde dabei einmal als Vervollkommnung und das andere Mal als Möglichkeitsraum gedacht. An der Schwelle zum 3. Jahrtausend jedoch kommen diese Schematisierungen an ihre Grenze. Der Repräsentationalismus, der sowohl die Abbildung des Teils im Ganzen als auch eine Mensch-Welt-Gegenüberstellung ermöglichte, wird im Anthropozän durch einen Immanentismus abgelöst. Es geht also nicht mehr um die Möglichkeit zukünftiger Orte (Utopien), sondern um die gemeinschaftliche Ver(-)wirklichung bildender Verbindungen mit der Welt - um atopische politische Bildungen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article proposes to replace utopian and dystopian formats of visions of the future by the practice of atopian political formations/becomings. This concept of an un-future is based on a reconstruction of the formats of human-political-world-relationships that served as the basis for civic education after 1945. They always had a special character: In the so-called founding phase, a part-whole relationship was the guiding principle, which was then replaced by a human-system-environment relationship from the 1968s onward. In this context, on the one hand, "future" was conceived as perfection, and on the other hand, as a space of possibility. At the threshold of the 3rd millennium, however, these schematizations reach their limits. Representationalism, which made possible both the representation of the part in the whole and a human-world juxtaposition, is replaced in the Anthropocene by an immanentism. Thus, we no longer deal with the possibility of future places (utopias), but with the collective realization (or becoming) of formative connections with the world: atopian political becomings, atopian becomology. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Zukunft - Stand jetzt |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 22.08.2024 |
Citation | Friedrichs, Werner: Atopische politische Bildungen nach der Zukunft - In: Bünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 239-250. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305747 - DOI: 10.25656/01:30574 |