details
Title |
"Das Element der Barbarei": 'Kultur' und 'Abendland' in der deutschen Kolonialpädagogik |
---|---|
Author |
Kaya, Z. Ece ![]() |
Source | Baquero Torres, Patricia [Red.]; Boger, Mai-Anh [Red.]; Chamakalayil, Lalitha [Red.]; Chadderton, Charlotte [Red.]; Spieker, Susanne [Red.]; Wischmann, Anke [Red.]: Rassismuskritik und (Post)Kolonialismus. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2024, S. 186-199. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2023) |
Document | full text (424 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Kultur; Kulturpädagogik; Kulturtheorie; Kulturbegriff; Okzident; Kolonialismus; Dekolonisation; Herrschaftsverhältnis; Rassismus; Kolonialpädagogik; Konstruktion; Diskurs; Kritik; Spranger, Eduard; Adorno, Theodor W. |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Philosophy of Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-7713-1; 978-3-7799-7712-4; 9783779977131; 9783779977124 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | In dem Beitrag wird aufgezeigt, dass kulturtheoretisches Denken in Stufen höchst "menschenverachtend" und "herrschaftsimmanent" ist und ein solches Kulturverständnis "das Element der Barbarei" (Adorno) als Bestandteil beinhaltet. Nach einem kurzen Überblick zur Begriffsgeschichte der 'Kultur' werden die Theorien der Kulturkreise und Kulturstufen von Frobenius und Spengler sowie deren erziehungswissenschaftliche Resonanz beispielhaft durch den Kulturpädagogen Eduard Spranger und deren Kritik durch Adorno zusammengefasst. Anschließend wird am Beispiel des Kulturverständnisses der deutschen Kolonialpädagogik diskutiert, inwieweit die kolonialrassistischen Kulturkonstruktionen und diskursiven Mechanismen bis in die Gegenwart Kontinuitäten zeigen und wie ihnen aus einer rassismuskritischen und antirassistischen pädagogischen Perspektive entgegenzuwirken ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The paper argues that cultural theoretical thinking in stages is highly "inhuman" and "immanent to domination" and that such an understanding of culture contains "the element of barbarism" (Adorno) as a component. After a brief overview of the history of the concept of 'culture', the theories of cultural circles and stages of culture by Frobenius and Spengler, as well as their resonance in educational science, exemplified by the cultural educator Eduard Spranger, and their criticism by Adorno, are summarised. Subsequently, using the example of the cultural understanding of German colonial education, it is discussed to what extent the colonial racist cultural constructions and discursive mechanisms show continuities up to the present and how they can be counteracted from a critical and anti-racist pedagogical perspective. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Rassismuskritik und (Post)Kolonialismus |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 02.09.2024 |
Citation | Kaya, Z. Ece: "Das Element der Barbarei": 'Kultur' und 'Abendland' in der deutschen Kolonialpädagogik - In: Baquero Torres, Patricia [Red.]; Boger, Mai-Anh [Red.]; Chamakalayil, Lalitha [Red.]; Chadderton, Charlotte [Red.]; Spieker, Susanne [Red.]; Wischmann, Anke [Red.]: Rassismuskritik und (Post)Kolonialismus. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2024, S. 186-199. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2023) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-306106 - DOI: 10.25656/01:30610 |