details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308935
DOI: 10.25656/01:30893; 10.31244/dds.2024.03.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308935
DOI: 10.25656/01:30893; 10.31244/dds.2024.03.03
Original Title |
Das Führungsverhalten von Schulaufsicht. Eine empirische Annäherung |
---|---|
Parallel title | The leadership style of school supervisors. An empirical approach |
Authors |
Dedering, Kathrin ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 252-267 ![]() |
Document | full text (270 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Führung; Schulaufsicht; Empirische Untersuchung; Interview; Explorative Studie; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag geht der Frage nach, auf welche Weise die Schulaufsicht ihre Führungsaufgabe gegenüber den ihr nachgeordneten Schulen ausübt. Die Ergebnisse aus einer standardisierten Befragung von und leitfadengestützten Interviews mit Mitarbeitenden der Schulaufsicht, die in einer explorativen Studie in vier Bundesländern mit unterschiedlicher Organisation der Schulaufsicht gewonnen wurden, weisen auf die Bedeutung transformationaler, partizipativer und konsultativer sowie von Elementen transaktionaler Führung hin. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article examines the question of how the school supervisory board fulfils its leadership role in relation to its subordinate schools. The results from a standardized survey and guideline-based interviews of school supervisory staff, which were obtained in an exploratory study in four federal states with different school supervisory organizations, point to the importance of transformational, participative and consultative leadership, as well as elements of transactional leadership. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 06.09.2024 |
Citation | Dedering, Kathrin; Kallenbach, Lea: Das Führungsverhalten von Schulaufsicht. Eine empirische Annäherung - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 252-267 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308935 - DOI: 10.25656/01:30893; 10.31244/dds.2024.03.03 |