details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308947
DOI: 10.25656/01:30894; 10.31244/dds.2024.03.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308947
DOI: 10.25656/01:30894; 10.31244/dds.2024.03.04
Original Title |
Perspektiven der Schulaufsicht auf die Implementation der Ganztagsschulreform in Deutschland. Befunde aus dem Projekt "Beratende Schulaufsicht" (BeSa) |
---|---|
Parallel title | School supervisors' perspectives on the implementation of the all-day school reform in Germany. Results from the project “Beratende Schulaufsicht” (BeSa) |
Authors |
Zaruba, Nicole ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 268-282 ![]() |
Document | full text (245 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Führung; Schulaufsicht; Ganztagsschule; Reform; Schulentwicklung; Interview; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Obwohl Beratung durch die Schulaufsicht in vielen Schulgesetzen für Schulentwicklungsprozesse explizit eingefordert wird, ist ihre Rolle bei der Umsetzung systemweiter Reformen kaum und insbesondere bezogen auf die Ganztagsschulreform bislang nicht untersucht worden. Im Rahmen des Projekts „Beratende Schulaufsicht“ (BeSa) wurden zwölf Mitarbeiter*innen der Schulaufsicht in Deutschland zu ihren Überzeugungen und ihrer Rolle im Kontext der Einführung des Ganztags interviewt. Die Daten, die mithilfe der qualitativen Inhaltsanalyse ausgewertet wurden, zeigen u. a. die überwiegende Verantwortungszuschreibung der Befragten für den gelingenden Innovationsprozess bei den Schulleitungen der Einzelschule. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Although counselling by school supervisors is explicitly required for school development processes in many school laws, its role in the implementation of system-wide educational innovations and especially of the all-day school reform has not yet been examined. As part of the project “Beratende Schulaufsicht” (BeSa) twelve school supervisors from Germany were interviewed about their perspectives on the introduction of all-day schools and their role in this process. The data, which was analyzed using qualitative content analysis, shows, among other findings, that school supervisors believe that predominantly school principals are responsible for successfully implementing the all-day school reform. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 06.09.2024 |
Citation | Zaruba, Nicole; Porsch, Raphaela; Radisch, Falk: Perspektiven der Schulaufsicht auf die Implementation der Ganztagsschulreform in Deutschland. Befunde aus dem Projekt "Beratende Schulaufsicht" (BeSa) - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 268-282 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308947 - DOI: 10.25656/01:30894; 10.31244/dds.2024.03.04 |