search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Praxis in der Lehre - Studenten analysieren studentische Unterrichtsentwürfe
Authors
SourceZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 3 (1997) 2, S. 59-69 ZDB
Document  (1.532 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2197-988X; 0949-1147; 2197988X; 09491147
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Analyse studentischer Planungsentwürfe zum Thema "Wasser" pointiert Einstellung und Verhaltensmuster von Lehramtsstudenten der Chemie. Die von Carola Lehmann, Studentin des Lehramts Chemie, ausgewerteten Unterrichtsentwürfe machen durch Forschungen belegbare Defizite sehr glaubwürdig - und damit (vielleicht) die chemiedidaktische Lehre effektiv: Selbsttätigkeit vergrößert Überzeugungsspielräume. Die chemiedidaktische Ausbildung vermag so unterrichtliche Orientierungen anzubahnen, die ein (mehr) schülerorientierter Unterricht voraussetzt. Gerade in der letzten Zeit wird oft beklagt, dass entsprechende Verhaltensmuster nicht dauerhaft vermittelt werden, quasi in der alltäglichen Unterrichtsarbeit verlorengehen. Gefragt ist also (auch) die hochschuldidaktische Konzeption fachdidaktischer Vermittlungsprozesse. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The categorization of Students' concepts on the topic ”Water” emphasizes attitudes and behavioural patterns of prospective chemistry teachers. As proved by research results the teaching concepts evaluated by Carola Lehmann, Student of a teaching profession in chemistry, plausibly indicate their deficiency - and, therefore, (perhaps) the didactics of chemistry teaching becomes more effective: self-activity increases the scope of persuasiveness. So the education in didactics of chemistry is able to induce such schooling Orientations presupposing a more student-orientated teaching. It has been complained recently that appropriate behavioural patterns are not transferred permanently, i.e. they get lost in the everyday classroom routine. Exactly, in this sense there also is a demand for university-didactic concepts concerning the transmission of subject didactics. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.10.2024
CitationLehmann, Carola; Becker, Hans-Jürgen: Praxis in der Lehre - Studenten analysieren studentische Unterrichtsentwürfe - In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 3 (1997) 2, S. 59-69 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-314835 - DOI: 10.25656/01:31483
export files

share content at social platforms