search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Narrative Aspekte im naturwissenschaftlichen Unterricht
Author
SourceZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 7 (2001), S. 25-32 ZDB
Document  (1.190 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2197-988X; 0949-1147; 2197988X; 09491147
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Bis vor kurzem wurde die Erzähltheorie oder Narratologie nicht oder nur am Rande zur Beurteilung und Förderung der Qualität von Unterricht herangezogen, obschon narrative Elemente in diesem eine wichtige Rolle spielen. Die Dialogtheorie des russischen Erzähltheoretikers Michail Bachtin (1895-1975) und weitere Analysen von "Geschichten" erlauben es, die Einflussnahme der Lehrenden auf die geistige Welt der Lernenden besser wahrzunehmen und zu umschreiben. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Until recently, narrative theory has not been used to analyse and discuss the quality of Science teaching, although it has been shown that narrative elements are essential for its success. The analysis of „dialogism“, a theory developed by the Russian linguist and epistemologist Mikhail Bakhtin (1895-1975), and other theories of story-telling can help to discuss and understand the roles and fiinctions of teachers in the teaching process, and to improve Science teaching. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.10.2024
CitationKubli, Fritz: Narrative Aspekte im naturwissenschaftlichen Unterricht - In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 7 (2001), S. 25-32 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-315415 - DOI: 10.25656/01:31541
export files

share content at social platforms