search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Bewerten - Urteilen - Entscheiden im biologischen Kontext. Modelle in der Biologiedidaktik
Authors
SourceZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 10 (2004), S. 89-115 ZDB
Document  (352 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2197-988X; 0949-1147; 2197988X; 09491147
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Beitrag werden zehn Modelle zur Behandlung ethischer Fragen im Unterricht vorgestellt. Die Modelle werden hinsichtlich ihrer jeweiligen Schwerpunktsetzungen in drei Gruppen klassifiziert: 1. Modelle, die in unterschiedlicher Art und Weise die ethische Reflexion in den Vordergrund stellen, 2. Modelle, die implizit oder explizit auf dem Modell zur Entwicklung moralischer Urteilsfähigkeit von Lawrence Kohlberg gründen und entsprechend die Auseinandersetzung mit Werte-Dilemmata betonen, 3. Modelle, die speziell für Herausforderungen in der Umweltbildung und der Bildung für Nachhaltige Entwicklung entwickelt wurden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article presents ten models for teaching ethical questions. They are classified into three groups focussing on the following special aspects: (i) Models displaying different modes of ethical reflection; (ii) models, implicitly or explicitly based on the model of Lawrence Kohlberg about development of moral judgment and, correspondingly, stressing discussion of value dilemmas; (iii) models which have specially been developed for the challenges of environmental education and education for sustainable development. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.10.2024
CitationBögeholz, Susanne; Hößle, Corinna; Langlet, Jürgen; Sander, Elke; Schlüter, Kirsten: Bewerten - Urteilen - Entscheiden im biologischen Kontext. Modelle in der Biologiedidaktik - In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 10 (2004), S. 89-115 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-315949 - DOI: 10.25656/01:31594
export files

share content at social platforms