details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321716
DOI: 10.25656/01:32171; 10.35468/6130-01
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321716
DOI: 10.25656/01:32171; 10.35468/6130-01
Original Title |
Schüler:innen in Schule und Unterricht. Aktuelle Befunde einer Dokumentarischen Schüler:innenforschung |
---|---|
Parallel title | Students in school and lessons. Current findings from documentary student research |
Author |
Petersen, Dorthe ![]() |
Source | Matthes, Dominique [Hrsg.]; Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]: Dokumentarische Schüler:innenforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 27-49. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (217 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulforschung; Unterrichtsforschung; Schüler; Schule; Unterricht; Habitus; Forschung; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6130-4; 978-3-7815-2674-7; 9783781561304; 9783781526747 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Mittlerweile ist eine vielfältige und thematisch breite Wissensbasis zu Schüler:innen in Schule und Unterricht entstanden: Vom Schüler:innenhabitus (z.B. Helsper et al. 2020) über den ‚Schülerjob‘ im Unterricht (z.B. Martens & Asbrand 2021) zum Verhältnis von Familie, Peers und Schule (z.B. Krüger et al. 2012) werden unterschiedliche Gegenstände mit der Dokumentarischen Methode erforscht. Dabei erscheint mit Blick auf den Diskurs ein Vorschlag zur Systematisierung sinnvoll. Deshalb wird an dieser Stelle überblicksartig sondiert, welchen Beitrag Studien, die mit der Dokumentarischen Methode forschen, zum Gegenstand Schüler:innen in Schule und Unterricht beitragen. Geordnet werden die Studien dabei nach ihrem jeweiligen inhaltlichen Fokus, um darüber hinaus herauszustellen, was die methodischen und methodologischen Besonderheiten einer Dokumentarischen Schüler:innenforschung sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Over time, a diverse and thematically broad knowledge base has emerged on students in the school and classroom setting. Research has explored various topics, ranging from student habitus (e.g., Helsper et al., 2020) to the role of students in the classroom (e.g., Martens & Asbrand, 2021), and the relationship between family, peers, and school (e.g., Krüger et al. 2012), using the Documentary Method. Given the scope of this discourse, it makes sense to attempt a classification to provide an overview of the contributions of studies that employ the documentary method to research on students in schools and teaching. The studies will be arranged according to their respective content focus to highlight the methodological and methodical characteristics of documentary research on students. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Schüler:innenforschung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 08.01.2025 |
Citation | Petersen, Dorthe: Schüler:innen in Schule und Unterricht. Aktuelle Befunde einer Dokumentarischen Schüler:innenforschung - In: Matthes, Dominique [Hrsg.]; Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]: Dokumentarische Schüler:innenforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 27-49. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321716 - DOI: 10.25656/01:32171; 10.35468/6130-01 |