search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schüler:innen in Schule und Unterricht. Aktuelle Befunde einer Dokumentarischen Schüler:innenforschung
Parallel titleStudents in school and lessons. Current findings from documentary student research
Author
SourceMatthes, Dominique [Hrsg.]; Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]: Dokumentarische Schüler:innenforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 27-49. - (Dokumentarische Schulforschung)
Document  (217 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6130-4; 978-3-7815-2674-7; 9783781561304; 9783781526747
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Mittlerweile ist eine vielfältige und thematisch breite Wissensbasis zu Schüler:innen in Schule und Unterricht entstanden: Vom Schüler:innenhabitus (z.B. Helsper et al. 2020) über den ‚Schülerjob‘ im Unterricht (z.B. Martens & Asbrand 2021) zum Verhältnis von Familie, Peers und Schule (z.B. Krüger et al. 2012) werden unterschiedliche Gegenstände mit der Dokumentarischen Methode erforscht. Dabei erscheint mit Blick auf den Diskurs ein Vorschlag zur Systematisierung sinnvoll. Deshalb wird an dieser Stelle überblicksartig sondiert, welchen Beitrag Studien, die mit der Dokumentarischen Methode forschen, zum Gegenstand Schüler:innen in Schule und Unterricht beitragen. Geordnet werden die Studien dabei nach ihrem jeweiligen inhaltlichen Fokus, um darüber hinaus herauszustellen, was die methodischen und methodologischen Besonderheiten einer Dokumentarischen Schüler:innenforschung sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Over time, a diverse and thematically broad knowledge base has emerged on students in the school and classroom setting. Research has explored various topics, ranging from student habitus (e.g., Helsper et al., 2020) to the role of students in the classroom (e.g., Martens & Asbrand, 2021), and the relationship between family, peers, and school (e.g., Krüger et al. 2012), using the Documentary Method. Given the scope of this discourse, it makes sense to attempt a classification to provide an overview of the contributions of studies that employ the documentary method to research on students in schools and teaching. The studies will be arranged according to their respective content focus to highlight the methodological and methodical characteristics of documentary research on students. (DIPF/Orig.)
is part of:Dokumentarische Schüler:innenforschung
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication08.01.2025
CitationPetersen, Dorthe: Schüler:innen in Schule und Unterricht. Aktuelle Befunde einer Dokumentarischen Schüler:innenforschung - In: Matthes, Dominique [Hrsg.]; Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]: Dokumentarische Schüler:innenforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 27-49. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321716 - DOI: 10.25656/01:32171; 10.35468/6130-01
export files

share content at social platforms