details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321779
DOI: 10.25656/01:32177; 10.35468/6130-07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321779
DOI: 10.25656/01:32177; 10.35468/6130-07
Original Title |
Frank soll kein Anarchist sein. Methodologische Einordnungen zur Verhandlung einer politischen Schüleridentität zwischen Subjekt und Unterrichtsmilieu |
---|---|
Parallel title | Frank shouldn't be an anarchist. Methodological classifications for negotiating a political student identity between the subject and the teaching environment |
Author |
Jahr, David ![]() |
Source | Matthes, Dominique [Hrsg.]; Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]: Dokumentarische Schüler:innenforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 144-165. - (Dokumentarische Schulforschung) |
Document | full text (551 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulforschung; Unterrichtsforschung; Schüler; Schule; Unterricht; Identität; Politische Bildung; Planspiel; Praxeologie; Wissenssoziologie; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6130-4; 978-3-7815-2674-7; 9783781561304; 9783781526747 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Orientierung am Schüler:insubjekt, konkretisiert u. a. als Bearbeitung von Schüler:innenidentitäten, gehört zu den Kernprinzipien der schulischen politischen Bildung. Darauf bezogene Praxisanalysen im Sinne der Dokumentarischen Methode fehlen allerdings. Der Beitrag adressiert dieses Desiderat und zeichnet am Fallbeispiel des Schülers Frank, der sich innerhalb des Politikunterrichts im Rahmen einer Dorfgründungssimulation dem Anarchismus zuordnet, die Konstruktion seiner politischen Schüleridentität auf den drei Ebenen didaktisches Programm, Aushandlung zwischen Lehrer und Forscher und Unterrichtspraxis nach. Im Ergebnis wird ein differenziertes Bild deutlich, wie ein fachlich begründeter Anspruch an Transformation einer politischen Schüleridentität auf ein sich in der Unterrichtspraxis konturierendes politisches Subjekt trifft und wie dieser Anspruch (vorerst) scheitert. Herausgearbeitet wird eine praxeologisch-wissenssoziologische Abgrenzung von Identität, Subjekt und Unterrichtspraxis. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The orientation towards the student subject, concretized as the processing of student identities, is one of the core principles of school-based political education. However, there is a lack of practice analyses in the sense of the documentary method. The article addresses this desideratum and traces the construction of his political student identity on the three levels of didactic program, negotiation between teacher and researcher, and classroom practice, using the case study of the student Frank, who assigns himself to anarchism within the framework of a village foundation simulation. As a result, a differentiated picture becomes clear of how a professionally founded claim to transformation of a political student identity meets a political subject contouring itself in teaching practice and how this claim fails (for the time being). A praxeological-sociological demarcation of identity, subject and teaching practice is elaborated. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Dokumentarische Schüler:innenforschung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 08.01.2025 |
Citation | Jahr, David: Frank soll kein Anarchist sein. Methodologische Einordnungen zur Verhandlung einer politischen Schüleridentität zwischen Subjekt und Unterrichtsmilieu - In: Matthes, Dominique [Hrsg.]; Hinzke, Jan-Hendrik [Hrsg.]; Pallesen, Hilke [Hrsg.]; Wittek, Doris [Hrsg.]: Dokumentarische Schüler:innenforschung. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 144-165. - (Dokumentarische Schulforschung) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-321779 - DOI: 10.25656/01:32177; 10.35468/6130-07 |