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Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-322200
DOI: 10.25656/01:32220; 10.2440/003-0022
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-322200
DOI: 10.25656/01:32220; 10.2440/003-0022
Original Title |
Subjektive Zufriedenheit von psychisch belasteten Schülerinnen und Schülern mit schulischer Unterstützung |
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Parallel title | Subjective satisfaction of students with mental health problems with school support |
Authors |
Janschewski, Judith ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Empirische Sonderpädagogik 16 (2024) 2, S. 87-102 ![]() |
Document | full text (918 KB) |
License of the document |
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Keywords (German) | Sonderpädagogik; Empirische Untersuchung; Schüler; Zufriedenheit; Psychische Auffälligkeit; Psychische Belastung; Krankenhausschule; Regelschule; Unterstützung; Bedarf; Fragebogenerhebung; Baden-Württemberg |
sub-discipline | Empirical Educational Research Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Psychische Auffälligkeiten von Kindern und Jugendlichen gehen häufig mit schulischen Problemen einher. Bisher existieren jedoch kaum Studien zum schulischen Unterstützungsbedarf psychisch belasteter Schüler:innen und der Wirksamkeit von Unterstützungsmaßnahmen, die zur Anwendung kommen. In dieser Studie befragten die Autor*innen daher psychisch belastete Schüler:innen nach ihrem schulischen Unterstützungsbedarf und ihrer Zufriedenheit mit der Unterstützung, die sie an ihren Schulen erhalten hatten. Dazu wurden 185 Klinikschüler:innen und 388 Schüler:innen an Regelschulen befragt. Der Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) wurde genutzt, um psychisch auffällige und psychisch unauffällige Schüler:innen der Regelschule unterscheiden zu können. Erwartungsgemäß äußerten psychisch belastete Schüler:innen sehr häufig schulischen Unterstützungsbedarf (> 70%). In mehr als der Hälfte der Fälle zeigten sie sich jedoch eher unzufrieden bis sehr unzufrieden mit der tatsächlich erhaltenen Unterstützung. Dies zeigte sich insbesondere bei Schüler:innen mit internalisierenden Problemen und Schüler:innen mit Migrationshintergrund. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Psychological problems in children and adolescents are often accompanied by serious problems at school. To date, however, hardly any studies exist on the school support needs of mentally distressed students and the effectiveness of support measures that are applied. In this study, we therefore asked students with mental health problems about their subjective need for support in school and their satisfaction with the support they had received. For this purpose, 185 students at hospital schools and 388 students at regular schools were interviewed. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) was used to distinguish between students with and without mental health problems at regular schools. As expected, students with mental health problems very often expressed a need for school support (> 70%). In more than half of the cases, however, they were rather dissatisfied or very dissatisfied with the support they had received. This was particularly evident among students with internalizing problems and students with an immigrant background. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Empirische Sonderpädagogik Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 17.01.2025 |
Citation | Janschewski, Judith; Kühnhausen, Jan; Renner, Tobias; Berens, Philipp: Subjektive Zufriedenheit von psychisch belasteten Schülerinnen und Schülern mit schulischer Unterstützung - In: Empirische Sonderpädagogik 16 (2024) 2, S. 87-102 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-322200 - DOI: 10.25656/01:32220; 10.2440/003-0022 |