search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Lehrperson-Lernenden-Beziehungsqualität. Eine Skala zur Erhebung der Beziehungsqualität aus Schülerinnen- und Schüler-Perspektive
Parallel titleTeacher-student relationship-quality. The relationship-quality assessment scale from the students' perspective
Authors
SourceEmpirische Sonderpädagogik 16 (2024) 3, S. 223-238 ZDB
Document  (813 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es gibt empirische Belege dafür, dass die emotional unterstützenden Elemente einer Lehrperson-Lernende-Beziehung (LLB) eine Schlüsselrolle für die positive Entwicklung von Schülerinnen und Schülern spielen, weshalb sie als Qualitätsmerkmalen einer LLB betrachtet werden. Mit diesem Fokus stellt der vorliegende Beitrag ein neues Instrument, zur Erfassung der Beziehungsqualität aus der Sicht von Schülerinnen und Schülern vor. Die Skala BQ baut auf bindungstheoretischen und neurowissenschaftlichen Grundlagen auf. Dabei wird Beziehungsqualität durch zwei Dimensionen definiert: emotionale Resonanz und gemeinsame Intentionalität, die jeweils der emotionalen beziehungsweise kognitiven Empathie entsprechen. Die Skala wurde mit zwei Stichproben auf der Sekundarstufe I in der deutsch- und französischsprachigen Schweiz validiert. Mit einer ersten Stichprobe (n = 366) wurde das Instrument mittels explorativer Faktoranalyse im Querschnittsdesign validiert. Im Längsschnittdesign folgte eine Überprüfung der Messinvarianzen mittels Latent-State Modellen an einer zweiten Stichprobe (n = 441). Die Ergebnisse zeigen, dass die Skala BQ ein ökonomisches, valides und hoch reliables Instrument ist. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):There is empirical evidence indicating a key role of the emotionally supportive elements for teacher-student relationship (TSR) in students' positive development, therefore these can be considered as a quality marker of TSR. With this focus, this paper introduces a new instrument, to assess TSR quality from a students' perspective. The RQ-scale is based on attachment theory and foundations of neuroscience. Relationship quality is defined by two dimensions: emotional resonance and shared intentionality, which respectively correspond to emotional and cognitive empathy. The scale was validated with two samples at lower secondary level in German- and French-speaking Switzerland. The instrument was validated with a first sample (n = 366) using exploratory factor analysis in a cross-sectional design. In the longitudinal design, the measurement invariances were tested using latent-state models on a second sample (n = 441). The results show that the RQ-scale is an economical, valid and highly reliable instrument. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.01.2025
CitationPastore, Giuliana; Luder, Reto; Kunz, André; Paccaud, Ariane: Lehrperson-Lernenden-Beziehungsqualität. Eine Skala zur Erhebung der Beziehungsqualität aus Schülerinnen- und Schüler-Perspektive - In: Empirische Sonderpädagogik 16 (2024) 3, S. 223-238 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-322289 - DOI: 10.25656/01:32228; 10.2440/003-0030
export files

share content at social platforms