search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fördern ChatGPT und die DIN SPEC für Leichte Sprache die Teilhabe an Bildung?
Parallel titleDo ChatGPT and the DIN SPEC for plain language promote participation in education?
Author
SourceZeitschrift für Heilpädagogik 76 (2025) 2, S. 67-70 ZDB
Document  (748 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0513-9066; 05139066
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):In diesem Beitrag werden Fragen diskutiert, die im Zusammenhang mit der Veröffentlichung des Entwurfs der DIN SPEC (Specification) für Leichte Sprache in den Fokus gerückt sind. Diskutiert wird, welche Chancen und Risiken eine DIN für Sprache in Verbindung mit künstlicher Intelligenz (KI) mit sich bringen kann. Kritisch wird hinterfragt, ob die DIN SPEC für Leichte Sprache das von George Orwell beschriebene Neusprech Realität werden lässt. Diskutiert wird, ob eine DIN SPEC für Leichte Sprache und KI basierte Tools zur Texterstellung einen Beitrag zur Verbesserung der Teilhabe an Bildung und zur Entlastung von Lehrkräften leisten kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article discusses questions that have come into focus in connection with the publication of the draft DIN SPEC (Specification) for easy-to-read language. It discusses the opportunities and risks that a normification for language in connection with artificial intelligence (AI) can bring. It is critically examined whether the DIN SPEC for easy-to-read language will make Newspeak as described by George Orwell in 1984 a reality. It is discussed whether a DIN SPEC for easy-to-read language and AI-based tools for text creation can contribute to improving participation in education and reducing the workload of teachers. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.02.2025
CitationAbend, Sonja: Fördern ChatGPT und die DIN SPEC für Leichte Sprache die Teilhabe an Bildung? - In: Zeitschrift für Heilpädagogik 76 (2025) 2, S. 67-70 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323780 - DOI: 10.25656/01:32378
export files

share content at social platforms