search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Flexibilisierung der Studienanforderungen in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung – Was sagen Studieninteressierte und Studierende?
Parallel titleIncreasing flexibility in teacher education: An analysis of current and prospective students’ perspectives
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 134-146 ZDB
Document  (832 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend von der Annahme, dass eine höhere Flexibilität bei der Erfüllung der Studienanforderungen zu mehr Attraktivität der Lehrerinnen- und Lehrerbildung und zu besserer Studierbarkeit beitragen kann, werden in diesem Beitrag Äusserungen von Studieninteressierten und Studierenden zu Flexibilität im Studium explorativ untersucht. Beide Gruppen äussern klare Wünsche nach räumlich-zeitlicher Flexibilität, die es ihnen ermöglicht, Studienanforderungen mit anderen Lebensanforderungen zu vereinbaren. Geringe Flexibilität erzeugt ein Stressempfinden bei Studierenden und stellt für Studieninteressierte eine mögliche Hürde bei der Studienwahl dar. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on the assumption that increased flexibility in the fulfilment of study requirements can enhance the attractiveness and the feasibility of teacher education programmes, this article explores the views of current and prospective students regarding flexibility in study programmes and student life. Both groups express a clear wish for spatial and temporal flexibility, which would allow them to balance academic requirements with other demands of life. A lack of flexibility causes stress among current students and may pose a barrier for prospective students when choosing their study programme. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.02.2025
CitationHirsch, Philipp Emanuel; Holmeier, Monika; Quesel, Carsten: Flexibilisierung der Studienanforderungen in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung – Was sagen Studieninteressierte und Studierende? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 134-146 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323992 - DOI: 10.25656/01:32399; 10.36950/bzl.42.2.2024.10367
export files

share content at social platforms