details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-324008
DOI: 10.25656/01:32400; 10.36950/bzl.42.2.2024.10369
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-324008
DOI: 10.25656/01:32400; 10.36950/bzl.42.2.2024.10369
Original Title |
Weiterbildung als «Flexibilisierungsoption» für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung an Pädagogischen Hochschulen |
---|---|
Parallel title | Continuing education as a «flexibility option» in teacher education at Universities of Teacher Education |
Author |
Weil, Markus ![]() ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 147-164 ![]() |
Document | full text (855 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Weiterbildung; Lehrerbildung; Pädagogische Hochschule; Flexibilisierung; Organigramm; Analyse; Deutschland; Schweiz |
sub-discipline | Adult Education / Further Education Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Kann Weiterbildung an Pädagogischen Hochschulen die Lehrerinnen- und Lehrerbildung flexibler machen? Dieser Beitrag beleuchtet diesbezüglich die systemische und die institutionelle Ebene von Weiterbildung. Der Fokus liegt auf den deutsch-schweizerischen Pädagogischen Hochschulen, die aufgrund ihrer Struktur besonders zur Abbildung des gesellschaftlichen Gesamtauftrags der Lehrerinnen- und Lehrerbildung geeignet sind. Durch eine Organigramm-Analyse und eine Umfrage bei Weiterbildungsverantwortlichen werden bestehende institutionelle Rahmenbedingungen und Praktiken zur Flexibilisierung aufgezeigt. Das Erkenntnisinteresse liegt in der Identifikation von Potenzialen und etablierten Praktiken zur Verknüpfung von Aus- und Weiterbildung an Pädagogischen Hochschulen. Ziel ist es, einen Beitrag zur Übersicht über die Flexibilisierungsoptionen der Lehrerinnen- und Lehrerbildung durch Weiterbildung zu leisten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Can continuing education at Universities of Teacher Education make teacher education more flexible? This paper examines the systemic and the institutional aspects of continuing education with regard to this question. The focus is on the German-speaking Swiss Universities of Teacher Education, which, due to their structure, are particularly well-suited to representing the mandate of teacher education in a comprehensive way. Through an analysis of organizational charts and a survey of those responsible for continuing education, existing institutional frameworks and practices relating to flexibility are highlighted. The research interest consists in identifying potentials and established practices for linking initial and continuing education at Universities of Teacher Education. The aim is to make a contribution to the overview of flexibility options in teacher education through continuing education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.02.2025 |
Citation | Weil, Markus: Weiterbildung als «Flexibilisierungsoption» für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung an Pädagogischen Hochschulen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 147-164 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-324008 - DOI: 10.25656/01:32400; 10.36950/bzl.42.2.2024.10369 |