details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-324024
DOI: 10.25656/01:32402; 10.36950/bzl.42.2.2024.10373
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-324024
DOI: 10.25656/01:32402; 10.36950/bzl.42.2.2024.10373
Original Title |
Praktiken von Schülerinnen und Schülern in unterrichtlichen Hausaufgabensituationen – Ein Fall für die universitäre Lehrerinnen- und Lehrerbildung? |
---|---|
Parallel title | Student practices in homework situations – A case for teacher education? |
Author |
Fuhrmann, Laura ![]() ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 184-199 ![]() |
Document | full text (750 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Praxistheorie; Schüler; Lehrer; Unterricht; Praxis; Kasuistik; Reflexion <Phil> |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Adult Education / Further Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag widmet sich der Frage, welche Potenziale eine praxistheoretische Perspektive auf Schülerinnen und Schüler für die kasuistische Lehrerinnen- und Lehrerbildung bietet. Anhand von Beobachtungsprotokollen unterrichtlicher Hausaufgabensituationen wird verdeutlicht, dass der Fokus auf die Praktiken von Schülerinnen und Schülern als eine Art Brennglas die unterschiedlichen und widerspruchsvollen Anforderungen im Unterricht sichtbar und einer reflexiven Auseinandersetzung zugänglich machen kann. Diese Reflexionsanlässe können nicht nur dazu beitragen, Unterricht als komplexen Handlungszusammenhang wahrzunehmen, sondern auch dazu, das Handeln der Schülerinnen und Schüler als produktiven Umgang mit Kontroll- und Beurteilungsmechanismen zu verstehen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article examines the potential of a practice-theoretical perspective on students for casuistic teacher education. Observation protocols of homework situations in German and geography lessons show that the focus on student practices serves as a kind of magnifying glass that can be used to make the different and contradictory requirements in the classroom visible and accessible to reflective discussion. These occasions for reflection can not only contribute to a perception of teaching as a complex context of action but also to an understanding of student actions as a productive way of dealing with control and assessment mechanisms. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.02.2025 |
Citation | Fuhrmann, Laura: Praktiken von Schülerinnen und Schülern in unterrichtlichen Hausaufgabensituationen – Ein Fall für die universitäre Lehrerinnen- und Lehrerbildung? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 184-199 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-324024 - DOI: 10.25656/01:32402; 10.36950/bzl.42.2.2024.10373 |