search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulleitung werden ist nicht schwer, Schulleitung bleiben umso mehr? Belastungen und Ressourcen von Schulleitungen in Deutschland und Österreich
Parallel titleBecoming a principal isn't difficult, but staying one is even more so? Demands and resources of school principals in Germany and Austria
Authors
SourceDie Deutsche Schule 116 (2024) 4, S. 366-378 ZDB
Document  (411 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Schulleitungen bewegen sich zwischen Autonomie und Rechenschaftslegung, zwischen Administration und Innovation. Damit verbundene Anforderungen, aber auch Ressourcen wurden im Schulleitungsmonitor Deutschland und Österreich untersucht. Die Job-Demands-Resources-Theorie diente als Rahmen für die Durchführung einer Strukturgleichungsmodellierung: Eine geringe Entscheidungsautonomie scheint als belastend erlebt zu werden, während Selbstwirksamkeit eine wichtige Ressource darstellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):School principals oscillate between autonomy and accountability, between administration and innovation. The associated demands and resources were examined in the School Leader Monitor Germany and Austria. The Job Demands-Resources Theory served as a framework for conducting a structural equation modeling analysis: Low autonomy in decision-making appears to be experienced as demanding, while self-efficacy is an important resource. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication19.02.2025
CitationGroß Ophoff, Jana; Pfurtscheller, Jonas: Schulleitung werden ist nicht schwer, Schulleitung bleiben umso mehr? Belastungen und Ressourcen von Schulleitungen in Deutschland und Österreich - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 4, S. 366-378 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325954 - DOI: 10.25656/01:32595; 10.31244/dds.2024.04.04
export files

share content at social platforms