details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325954
DOI: 10.25656/01:32595; 10.31244/dds.2024.04.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325954
DOI: 10.25656/01:32595; 10.31244/dds.2024.04.04
Original Title |
Schulleitung werden ist nicht schwer, Schulleitung bleiben umso mehr? Belastungen und Ressourcen von Schulleitungen in Deutschland und Österreich |
---|---|
Parallel title | Becoming a principal isn't difficult, but staying one is even more so? Demands and resources of school principals in Germany and Austria |
Authors |
Groß Ophoff, Jana ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 4, S. 366-378 ![]() |
Document | full text (411 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Schulleitung; Gesundheit; Belastung; Beanspruchung; Schulleiter; Engagement; Stress; Ressource; Deutschland; Österreich |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Vocational Education and Training |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Schulleitungen bewegen sich zwischen Autonomie und Rechenschaftslegung, zwischen Administration und Innovation. Damit verbundene Anforderungen, aber auch Ressourcen wurden im Schulleitungsmonitor Deutschland und Österreich untersucht. Die Job-Demands-Resources-Theorie diente als Rahmen für die Durchführung einer Strukturgleichungsmodellierung: Eine geringe Entscheidungsautonomie scheint als belastend erlebt zu werden, während Selbstwirksamkeit eine wichtige Ressource darstellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | School principals oscillate between autonomy and accountability, between administration and innovation. The associated demands and resources were examined in the School Leader Monitor Germany and Austria. The Job Demands-Resources Theory served as a framework for conducting a structural equation modeling analysis: Low autonomy in decision-making appears to be experienced as demanding, while self-efficacy is an important resource. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 19.02.2025 |
Citation | Groß Ophoff, Jana; Pfurtscheller, Jonas: Schulleitung werden ist nicht schwer, Schulleitung bleiben umso mehr? Belastungen und Ressourcen von Schulleitungen in Deutschland und Österreich - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 4, S. 366-378 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325954 - DOI: 10.25656/01:32595; 10.31244/dds.2024.04.04 |