search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Die DDR aus der Perspektive von Grundschulkindern – aus der Vergangenheit für die Zukunft lernen?
Author
SourceSchomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 196-204. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35)
Document  (629 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Indem die Autorin die Ergebnisse ihrer Studie zu Vorstellungen von Kindern auf die Zeit der DDR vorstellt, zeigt sie mögliche Schlussfolgerungen für eine Thematisierung im Sachunterricht auf. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The GDR has repeatedly been a contested frame of reference in national social debates. It shows how contemporary historical events reach into the present and are used to clarify complex social contexts. In the context of historical-political learning in general studies in primary education, contemporary history is considered to have special potential. This raises the question of the extent to which primary school children perceive and interpret the history of the GDR and the associated history of German division. Previous studies on contemporary history from the perspective of primary school children have focussed on National Socialism, while the period after 1945 has hardly been taken into consideration. The qualitative study presented here addresses this research gap and examines the perspectives of primary school children on the history of the GDR and the division of Germany. The article presents the theoretical and methodological structure of the study as well as the central findings and discusses them with regard to possible learning from the past. (DIPF/Orig.)
is part of:Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication03.06.2025
CitationPeuke, Julia: Die DDR aus der Perspektive von Grundschulkindern – aus der Vergangenheit für die Zukunft lernen? - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 196-204. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327638 - DOI: 10.25656/01:32763; 10.35468/6152-17
export files

share content at social platforms