details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327717
DOI: 10.25656/01:32771; 10.35468/6152-25
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327717
DOI: 10.25656/01:32771; 10.35468/6152-25
Title |
"... also da ist es halt an den Lehrer, Lehrerin gekoppelt, wenn man sich da engagiert". Professionelle Haltungen zum politischen Lernen im Sachunterricht |
---|---|
Authors |
Kallweit, Nina ![]() ![]() ![]() |
Source | Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 272-280. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) |
Document | full text (795 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Grundschule; Hochschuldidaktik; Lehramtsstudent; Professionalisierung; Politisches Handeln; Politische Bildung; Lehrer; Haltung |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Social Science and Philosophy Higher Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Autor*innen thematisieren in ihrem Beitrag, inwiefern ein hochschuldidaktischer Rahmen gestaltet werden muss, damit angehende Sachunterrichtslehrkräfte professionelle Haltungen auf verschiedenen Ebenen im Bereich des politischen Lernens entwickeln können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In view of global crises and social transformation processes, the ability to act politically can be described as one of the key skills of the 21st century. In this respect, research findings that reveal deficits in the professionalization of students and teachers in this area appear problematic. In this context, the “attitudes” of teachers play a central role in determining “whether” and “how” political learning takes place in subject lessons. The article presents selected results from the “ProHapoL” research project. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 03.06.2025 |
Citation | Kallweit, Nina; Siebach, Martin: "... also da ist es halt an den Lehrer, Lehrerin gekoppelt, wenn man sich da engagiert". Professionelle Haltungen zum politischen Lernen im Sachunterricht - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 272-280. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327717 - DOI: 10.25656/01:32771; 10.35468/6152-25 |