search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Evidenzorientiertes Denken und Handeln im Lehrberuf: Vier spezifische Herausforderungen für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung an Hochschulen
Parallel titleEvidence-informed thinking and acting in the teaching profession: Four specific challenges for teacher education at universities
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 3, S. 272-286 ZDB
Document  (724 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Lehrerinnen- und Lehrerbildung nimmt im Diskurs rund um das Thema «Evidenzorientierung im Lehrberuf» eine zentrale Rolle ein. Im Beitrag werden vier spezifische Herausforderungen an Hochschulen aufgegriffen, die es erschweren, dass Evidenzorientierung im Lehrberuf im gewünschten Maße umgesetzt werden kann, und aus der Sicht der Autorin bislang noch zu wenig untersucht und diskutiert wurden. Beispielhaft werden anschliessend drei Entwicklungsziele vorgestellt, die an Hochschulen relativ «niedrigschwellig» umgesetzt werden können, damit Studierende später in der Lage sind, bildungswissenschaftliche Erkenntnisse so zu nutzen, dass ihre eigene berufliche Entwicklung gefördert und das Bildungsangebot für Schülerinnen und Schüler optimiert wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Teacher education plays a central role in the discourse on evidence-informed practice in the teaching profession. This article examines four specific challenges faced by universities that impede the effective implementation of evidence-informed approaches in teaching. From the author's perspective, these challenges have thus far received insufficient attention in research and discussion. Subsequently, three exemplary developmental goals are introduced that can be implemented at universities with relatively little effort. These measures aim to enable future teachers to utilize educational research findings effectively, which fosters their professional development and enhances educational opportunities for students. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.04.2025
CitationLocher, Franziska: Evidenzorientiertes Denken und Handeln im Lehrberuf: Vier spezifische Herausforderungen für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung an Hochschulen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 3, S. 272-286 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-329157 - DOI: 10.25656/01:32915; 10.36950/bzl.42.3.2024.10377
export files

share content at social platforms