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Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-332230
DOI: 10.25656/01:33223; 10.35468/6167-10
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-332230
DOI: 10.25656/01:33223; 10.35468/6167-10
Original Title |
Multiprofessional collaboration in inclusive school |
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Parallel title | Multiprofessionelle Zusammenarbeit in inklusiven Schulen |
Authors |
Törmänen, Minna ![]() ![]() ![]() |
Source | Wicki, Monika T. [Hrsg.]; Törmänen, Minna R. K. [Hrsg.]: Bildung für alle stärken. Ein Handbuch für die evidenzbasierte Entwicklung inklusiver Schulen. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 142-154 |
Document | full text (172 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Inklusion; Schule; Kollaboration; Kooperation; Lehrer; Pädagogische Fachkraft |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Special Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6167-0; 978-3-7815-2707-2; 9783781561670; 9783781527072 |
Language | English |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | The text highlights the importance of multiprofessional collaboration in inclusive schools, which is essential for the successful implementation of inclusion. This collaboration involves inter- and intraprofessional cooperation, where teachers work with various educational professionals to ensure optimal support for students with diverse needs. The text discusses different models and approaches, and emphasizes the challenges and benefits of this collaboration. It is particularly emphasized that effective multiprofessional collaboration is necessary to manage the diversity in inclusive classrooms and to provide individualized learning support. However, the results indicate that this collaboration is often inadequately developed, which can impair the effectiveness of inclusive education. The text underscores the need for structural changes in schools and greater support for teachers to promote successful multiprofessional collaboration. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Der Text beleuchtet die Bedeutung der multiprofessionellen Zusammenarbeit in inklusiven Schulen, welche essenziell für die erfolgreiche Umsetzung von Inklusion ist. Diese Zusammenarbeit umfasst inter- und intraprofessionelle Kooperationen, bei denen Lehrpersonen mit verschiedenen pädagogischen Fachkräften zusammenarbeiten, um eine optimale Unterstützung für Schülerinnen und Schüler mit unterschiedlichen Bedürfnissen zu gewährleisten. Der Text diskutiert verschiedene Modelle und Ansätze der Zusammenarbeit und beleuchtet Herausforderungen und Chancen. Besonders betont wird, dass eine effektive multiprofessionelle Zusammenarbeit notwendig ist, um die Heterogenität in inklusiven Klassen zu bewältigen und individuelle Lernunterstützung zu bieten. Die Ergebnisse zeigen jedoch, dass diese Zusammenarbeit oft unzureichend entwickelt ist, was die Effektivität der inklusiven Bildung beeinträchtigen kann. Der Text unterstreicht die Notwendigkeit von strukturellen Veränderungen in Schulen und einer stärkeren Unterstützung der Lehrkräfte, um eine erfolgreiche multiprofessionelle Zusammenarbeit zu fördern. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Bildung für alle stärken. Ein Handbuch für die evidenzbasierte Entwicklung inklusiver Schulen |
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Date of publication | 27.05.2025 |
Citation | Törmänen, Minna; Wicki, Monika T.: Multiprofessional collaboration in inclusive school - In: Wicki, Monika T. [Hrsg.]; Törmänen, Minna R. K. [Hrsg.]: Bildung für alle stärken. Ein Handbuch für die evidenzbasierte Entwicklung inklusiver Schulen. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 142-154 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-332230 - DOI: 10.25656/01:33223; 10.35468/6167-10 |