search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Rolle der Ausbildenden am dritten Lernort: Zwischen pädagogischem Professionalisierungsbedarf und dem Anspruch auf Nähe zum Berufsfeld
Parallel titleInstructors at the third learning venue in Swiss VET: Between the need for pedagogical professionalisation and the demand for occupation-specific skills
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 43 (2025) 1, S. 73-88 ZDB
Document  (726 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag untersucht die Qualifizierung von Kursleitenden überbetrieblicher Kurse in der Schweiz. Aus historisch-institutionalistischer Perspektive werden anhand einer qualitativen Inhaltsanalyse rechtlicher Bestimmungen sowie von 44 Interviews die Entwicklung der Anforderungen und deren Auswirkungen auf Beschäftigungsmodelle analysiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Qualifizierungsanforderungen über die Zeit gestiegen sind und je nach beruflicher Grundbildung unterschiedlich umgesetzt werden, was auf institutionelle Pfadabhängigkeiten hinweist. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This paper examines the qualification of instructors in Swiss intercompany courses. Adopting a historical institutionalist perspective, it analyses the development of qualification requirements and their impact on employment models through qualitative content analysis of legal provisions and 44 interviews. The findings indicate that qualification requirements have increased over time and are implemented differently across vocational training programmes, which reflects institutional path dependencies. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication19.08.2025
CitationMaurer, Markus; Hauser, Karin: Die Rolle der Ausbildenden am dritten Lernort: Zwischen pädagogischem Professionalisierungsbedarf und dem Anspruch auf Nähe zum Berufsfeld - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 43 (2025) 1, S. 73-88 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-335705 - DOI: 10.25656/01:33570; 10.36950/bzl.43.1.2025.10389
export files

share content at social platforms