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Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336122
DOI: 10.25656/01:33612; 10.3224/ezw.v36i1.09
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336122
DOI: 10.25656/01:33612; 10.3224/ezw.v36i1.09
Original Title |
"Die digitale Welt wird besser und schlechter zugleich". Künstliche Intelligenz im Spektrum von Erziehungswissenschaft und Rechtswissenschaft |
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Parallel title | 'The digital world is getting both better and worse'. Artificial intelligence at the intersection of educational science and legal studies |
Other contributors (e.g. editor) | Leineweber, Christian [Interviewer] ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Erziehungswissenschaft 36 (2025) 70, S. 75-81 ![]() |
Document | full text (181 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Erziehungswissenschaft; Künstliche Intelligenz; Rechtswissenschaft; Technologische Entwicklung |
sub-discipline | General Educational Science Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0938-5363; 1862-5231; 09385363; 18625231 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | In produktiver Verschränkung erziehungswissenschaftlicher Diskurse mit rechtswissenschaftlichen Einsichten reflektieren die Gesprächspartner*innen Potenziale disziplinären Zusammenwirkens. Sie arbeiten zugleich die Position heraus, dass technologische Entwicklungen gerade im problematischen Fall unverrückbar an juristische Personen gebunden sind. En passant machen sie damit auch deutlich, dass der öffentliche Fokus auf generative KI angesichts vielfältiger technologischer Entwicklungen eng geführt wird – ihres Erachtens würden Predictive Analytics noch schwerwiegender wirken. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Christian Leineweber and Hannah Ruschemeier discuss the legal implications of AI, particularly its impact on education, law, and accountability. Ruschemeier contends that AI should not be regarded as an independent actor but rather as a sociotechnical system that requires human oversight and responsibility. Legal challenges arise from algorithmic discrimination and AI-generated misinformation, highlighting the need for stronger regulatory frameworks like the AI Act and the Digital Services Act. Additionally, predictive analytics complicate established legal principles by enabling opaque, and deterministic decisions. While AI offers benefits, Ruschemeier cautions against its potential to reinforce structural inequalities, emphasizing that progress invariably carries both positive and negative consequences. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Erziehungswissenschaft Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.07.2025 |
Citation | Leineweber, Christian [Interviewer]: "Die digitale Welt wird besser und schlechter zugleich". Künstliche Intelligenz im Spektrum von Erziehungswissenschaft und Rechtswissenschaft - In: Erziehungswissenschaft 36 (2025) 70, S. 75-81 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336122 - DOI: 10.25656/01:33612; 10.3224/ezw.v36i1.09 |