search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Niveau, Entwicklung und Bedingungsfaktoren des politischen Wissens im 5. und 6. Schuljahr
Parallel titleLevel, development, and determinants of political knowledge in the 5th and 6th grades
Authors
SourceDie Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 21-34 ZDB
Document  (764 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Auf Basis einer zwei Wellen umfassenden Primärerhebung werden die Bestimmungsfaktoren des politischen Wissens von Schüler*innen in der 5. und 6. Klasse untersucht. Die Ergebnisse zeigen deutliche Unterschiede im politischen Wissen: Ein Mehr an Ressourcen sowie ein stärkeres politisches Interesse gehen zu beiden Befragungszeitpunkten mit einem höheren politischen Wissensniveau einher. Diese Unterschiede nehmen im Laufe des ersten Jahres auf der weiterführenden Schule nicht ab, sondern verstärken sich tendenziell noch, da sich zum zweiten Befragungszeitpunkt zusätzlich ein Effekt des Bildungsgangs entfaltet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This study examines the factors influencing political knowledge among students in grades 5 and 6 using a two-wave primary survey. The results reveal significant differences in political knowledge, indicating that more resources and a stronger political interest are associated with higher levels of political knowledge at both survey points. These differences do not diminish during the first year of secondary education; instead, they tend to intensify, as an additional effect of the educational track emerges by the second measurement. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.07.2025
CitationAbendschön, Simone; Gerezgiher, Mical; Kamper, Patricia; Tausendpfund, Markus: Niveau, Entwicklung und Bedingungsfaktoren des politischen Wissens im 5. und 6. Schuljahr - In: Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 21-34 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336975 - DOI: 10.25656/01:33697; 10.31244/dds.2025.02.03
export files

share content at social platforms