details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337011
DOI: 10.25656/01:33701; 10.31244/dds.2025.02.07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337011
DOI: 10.25656/01:33701; 10.31244/dds.2025.02.07
Original Title |
Von der Re-Education zur schulischen Demokratiebildung. Historische Entwicklungslinien und aktuelle Herausforderungen |
---|---|
Parallel title | From re-education to democracy education in schools. Historical developments and current challenges |
Author |
Gloe, Markus ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 72-86 ![]() |
Document | full text (936 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Demokratische Bildung; Politische Bildung; Demokratische Erziehung; Umerziehung; Geschichte <Histor>; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Deutschland |
sub-discipline | History of Education Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag bietet einen historisch orientierten Überblick von der Re-Education-Politik zur Demokratiebildung heute. Er skizziert zentrale Etappen, Paradigmen und Diskussionen von der Nachkriegszeit bis zur Gegenwart. Dabei wird ein breiter Ansatz gewählt, der nicht ausschließlich die institutionalisierte politische Bildung, sondern auch weniger formalisierte Ansätze der Demokratiebildung berücksichtigt, die in der aktuellen gesellschaftspolitischen Situation von besonderer Relevanz sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article provides a historically oriented overview from re-education policy to contemporary democracy education. It outlines key stages, paradigms, and debates from the post-war period to the present. A broad approach is adopted, encompassing not only institutionalized citizenship education but also less formalized approaches to democracy education, which are particularly relevant in the current socio-political context. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.07.2025 |
Citation | Gloe, Markus: Von der Re-Education zur schulischen Demokratiebildung. Historische Entwicklungslinien und aktuelle Herausforderungen - In: Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 72-86 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337011 - DOI: 10.25656/01:33701; 10.31244/dds.2025.02.07 |