search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Von der Re-Education zur schulischen Demokratiebildung. Historische Entwicklungslinien und aktuelle Herausforderungen
Parallel titleFrom re-education to democracy education in schools. Historical developments and current challenges
Author
SourceDie Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 72-86 ZDB
Document  (936 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag bietet einen historisch orientierten Überblick von der Re-Education-Politik zur Demokratiebildung heute. Er skizziert zentrale Etappen, Paradigmen und Diskussionen von der Nachkriegszeit bis zur Gegenwart. Dabei wird ein breiter Ansatz gewählt, der nicht ausschließlich die institutionalisierte politische Bildung, sondern auch weniger formalisierte Ansätze der Demokratiebildung berücksichtigt, die in der aktuellen gesellschaftspolitischen Situation von besonderer Relevanz sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article provides a historically oriented overview from re-education policy to contemporary democracy education. It outlines key stages, paradigms, and debates from the post-war period to the present. A broad approach is adopted, encompassing not only institutionalized citizenship education but also less formalized approaches to democracy education, which are particularly relevant in the current socio-political context. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.07.2025
CitationGloe, Markus: Von der Re-Education zur schulischen Demokratiebildung. Historische Entwicklungslinien und aktuelle Herausforderungen - In: Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 72-86 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337011 - DOI: 10.25656/01:33701; 10.31244/dds.2025.02.07
export files

share content at social platforms