search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Der Mythos 'Neutralität' in Schule, politischer Bildung und Lehrer*innenhandeln
Parallel titleThe myth of 'neutrality' in schools, citizenship education, and teachers' actions
Author
SourceDie Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 87-93 ZDB
Document  (670 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag begründet die These, dass schulische Bildung nie neutral sein kann, indem der politische Ort Schule auf der Ebene der Institution, auf der Ebene der politischen Bildung und auf der Ebene des Lehrer*innenhandelns beleuchtet wird. Der Mythos ‚Neutralität‘ wird dabei als politische Strategie sichtbar, die vor allem kritische Standpunkte aus Schule und pädagogischem Handeln verbannen will. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article justifies the thesis that school education can never be neutral by examining the political location of schools at the level of the institution, at the level of citizenship education and at the level of teachers’ actions. The myth of ‘neutrality’ emerges as a political strategy that primarily aims to banish critical viewpoints from schools and pedagogical action. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.07.2025
CitationWohnig, Alexander: Der Mythos 'Neutralität' in Schule, politischer Bildung und Lehrer*innenhandeln - In: Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 87-93 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337022 - DOI: 10.25656/01:33702; 10.31244/dds.2025.02.08
export files

share content at social platforms