details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337077
DOI: 10.25656/01:33707; 10.31244/dds.2025.02.13
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337077
DOI: 10.25656/01:33707; 10.31244/dds.2025.02.13
Original Title |
Zur Politik erziehen. Konzepte der schulischen Bildung des Bürgers in Frankreich |
---|---|
Parallel title | Educating for politics. Concepts of school education of citizens in France |
Author |
Husser, Anne-Claire ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 127-136 ![]() |
Document | full text (967 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Politische Bildung; Staatsbürgerkunde; Staatsbürgerliche Erziehung; Unterricht; Curriculum; Frankreich |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Aufgrund der historischen Rolle, die der Laizismus bei der endgültigen Durchsetzung des republikanischen Schulsystems in Frankreich durch die Einführung der staatlichen Volksschule am Ende des 19. Jahrhunderts gespielt hat, wurde die Erziehung zum künftigen Bürger („citoyen“) vorrangig der Schule und nicht anderen Instanzen zugewiesen. Im Folgenden geht es um die Frage, wie in Frankreich bürgerschaftliche Bildung im schulischen Kontext historisch und gegenwärtig verstanden wurde bzw. wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Due to the historical role that laicism played in the definitive establishment of the republican school system in France through the introduction of the state elementary school at the end of the 19th century, the education of future citizens (“citoyens”) was assigned primarily to schools and not to other institutions or organizations. The following article addresses the question how civic education has been understood in France historically and in the present. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.07.2025 |
Citation | Husser, Anne-Claire: Zur Politik erziehen. Konzepte der schulischen Bildung des Bürgers in Frankreich - In: Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 127-136 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-337077 - DOI: 10.25656/01:33707; 10.31244/dds.2025.02.13 |