search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Das Konkordanzprinzip als domänendidaktische Leitidee der gesellschaftlichen Bildung
Parallel titleThe principle of concordance as a domain-didactic Leitidee of societal education
Author
SourceBielefeld : Universität, Fakultät für Soziologie 2025, 13 S. - (Didaktik der Sozialwissenschaften - Reprints; 18)
Document  (1.839 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
ISSN2364-771X; 2364771X
LanguageGerman
Year of creation
review statusReview Status Unknown
Abstract (German):In der sozialwissenschaftlichen Domäne des gesellschaftswissenschaftlichen Lernbereichs der Sekundarstufe I haben so genannte Integrationsfächer Tradition. Fachdidaktische Konzepte müssen sich zu dieser bildungspolitisch-curricularen Faktenlage verhalten. Als allgemeinste gemeinsame Leitidee bietet sich ein sozialwissenschaftlicher Weltzugang an, der sich auf zentrale, den Sozialwissenschaften prinzipiell gemeinsame Konzepte stützt. In diesem Sinn kann man gesellschaftliche Bildung mit den Gegenstandsbereichen Politik, Gesellschaft, Wirtschaft mit Hilfe des fachdidaktischen Konkordanzprinzips konsistent konzipieren. Das Konkordanzprinzip identifiziert die Gemeinsamkeiten der sozialwissenschaftlichen Disziplinen und stellt sie ins Zentrum der Bildungsprozesse. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the social science domain of the social studies learning area (Gesellschaftswissenschaften) at secondary level 1, so-called integrative school subjects have a long tradition. Subject-specific didactic concepts must relate to this educational policy and the situation of the curriculum. The most general guiding principle is a social science perspective on the world, based on core concepts common to all social sciences. In this sense, social studies can be consistently designed alongside the subject areas of politics, society and economics using the didactic principle of concordance. This principle identifies the commonalities of social science disciplines and places them at the centre of educational processes. (DIPF/Orig.)
Statistics
Checksums
Date of publication02.09.2025
CitationHedtke, Reinhold: Das Konkordanzprinzip als domänendidaktische Leitidee der gesellschaftlichen Bildung. Bielefeld : Universität, Fakultät für Soziologie 2025, 13 S. - (Didaktik der Sozialwissenschaften - Reprints; 18) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-338180 - DOI: 10.25656/01:33818
export files

share content at social platforms