details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-340127
DOI: 10.25656/01:34012; 10.20377/zep-16
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-340127
DOI: 10.25656/01:34012; 10.20377/zep-16
Title |
Democratic pedagogy in the digital age. Challenges and opportunities for initial teacher education |
---|---|
Author |
Coker, Helen ![]() |
Source | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 48 (2025) 1, S. 24-30 ![]() |
Document | full text (403 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Digitalisierung; Lehrerbildung; Bewertung; Demokratische Bildung; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1434-4688; 2699-5549; 14344688; 26995549 |
Language | English |
Year of creation | 2025 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (English): | Digitisation poses opportunities and challenges for both education and democracy. Digital tools have the potential to open dialogic spaces and support inclusion. However, they also have the potential to normalise market-driven approaches and transform education into a space of competition and measurement. In view of these contrasting perspectives, this article presents a critical analysis which draws on the results of two research studies in initial teacher education (ITE). Drawing on the results of the studies the article examines the influence of digitisation on democratic pedagogies in ITE. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Prozesse der Digitalisierung eröffnen gleichermaßen Chancen und Herausforderungen für Bildung und Demokratie. Mit digitalen Instrumenten können Dialogräume eröffnet und Inklusion gefördert werden. Zugleich haben sie jedoch auch das Potenzial, marktorientierte Mechanismen weiter zu normalisieren sowie Bildungsräume in solche des Wettbewerbs und der Messungen zu verwandeln. Angesichts dieser gegensätzlichen Perspektiven präsentiert dieser Artikel eine kritische Analyse, die sich auf die Ergebnisse zweier Forschungsstudien zur Lehrererstausbildung (ITE) stützt. Auf der Grundlage der Ergebnisse zweier Studien wird der Einfluss der Digitalisierung auf demokratische Pädagogik in der Lehrkräfteerstbildung untersucht. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 29.09.2025 |
Citation | Coker, Helen: Democratic pedagogy in the digital age. Challenges and opportunities for initial teacher education - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 48 (2025) 1, S. 24-30 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-340127 - DOI: 10.25656/01:34012; 10.20377/zep-16 |