details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-340138
DOI: 10.25656/01:34013; 10.20377/zep-25
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-340138
DOI: 10.25656/01:34013; 10.20377/zep-25
Title |
Transformation, Bildung und Reformpädagogik. Impulse für zukünftige Global Citizenship Education |
---|---|
Authors |
Neff, Judith ![]() ![]() ![]() |
Source | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 48 (2025) 2, S. 4-9 ![]() |
Document | full text (327 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Transformation; Bildung; Pädagogik; Reformpädagogik; Wandel; Globaler Aspekt; Reform; Innovation; Internationalität; Bildungsgeschichte; Weltgesellschaft; Weltbürgertum; Begriff |
sub-discipline | History of Education Intercultural and International Comparative Educational Research |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1434-4688; 2699-5549; 14344688; 26995549 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Nach Überlegungen zu den Zusammenhängen von Wandel, Transformation und Bildung wird Reformpädagogik als historische und internationale Bewegung mit innovativen Bildungsansätzen beschrieben. Um das Potenzial zukünftiger und zukunftsfähiger Global Citizenship herauszuarbeiten, werden vermeintlich klare Begriffe – Wandel, Transformation, Reform, Innovation – mit ihren Gegenbegriffen konfrontiert. Damit wird erhofft, Perspektiven jenseits europäischer Aufklärung anzudeuten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | After considering the connections between change, transformation and education, reform pedagogy is described as a historical and international movement with innovative educational approaches. In order to work out the potential of future and sustainable global citizenship, supposedly clear terms - change, transformation, reform, innovation - are confronted with their counter-concepts. It is hoped that this will suggest perspectives beyond European enlightenment. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 30.09.2025 |
Citation | Neff, Judith; Lang-Wojtasik, Gregor: Transformation, Bildung und Reformpädagogik. Impulse für zukünftige Global Citizenship Education - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 48 (2025) 2, S. 4-9 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-340138 - DOI: 10.25656/01:34013; 10.20377/zep-25 |