details
Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-344929
DOI: 10.25656/01:34492
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-344929
DOI: 10.25656/01:34492
| Title |
Final report on the DFG-Project ConnectedKids - Socialisation in a changing media environment (ConKids) |
|---|---|
| Authors |
Kammerl, Rudolf |
| Other contributors (e.g. editor) | Kreutz, Katrin [Mitarb.]; Draheim, Saskia [Mitarb.] |
| Source | 2025, 9 S. |
| Document | full text (272 KB) |
| License of the document |
|
| Keywords (German) | Sozialisation; Medien; Familie; Figuration <Soz>; Mediensoziologie; Jugendlicher; Kind; Medienpraxis; Qualitative Forschung; Panel; Ergebnisbericht; Projekt; Hamburg; Nürnberg |
| sub-discipline | Empirical Educational Research Media Education |
| Document type | Monograph, Collected Work or primary publication |
| Language | English |
| Year of creation | 2025 |
| review status | Review Status Unknown |
| Abstract (English): | The project examines the process of child and adolescent socialisation in the context of a rapidly transforming media environment, utilising a longitudinal research approach. The present study contributes to the further development of traditional perspectives on socialisation by incorporating the constructivist approach of communicative figurations and taking various social actors into account (e.g. family, peers and school). Within the conceptual framework of the communicative figurations approach, actors are regarded as socially constructed “social domains”, with media occupying an increasingly prominent role in various aspects of communication, entertainment, and information. The theoretical framework necessitates a dual qualitative and longitudinal approach. The qualitative panel study utilised two cohorts to reconstruct evolving media repertoires and communicative practices. The focus of this research is on significant life transitions, developmental tasks, and negotiation processes with other social actors and domains. The study comprises two funding phases (2018-2021 and 2021-2025). Of the original 32 families, all four survey waves could be realised with a total of 26 families from the greater regions of Hamburg and Nuremberg. The inclusion of two distinct cohorts, with the children either commencing their schooling or transitioning from primary to secondary education at the time of the initial survey, enabled the consideration of the impact of institutional transitions on media practices. To understand the role of the media repertoire and the significance of media in different social relationships, age-appropriate survey instruments were developed (semistandardised guided interviews, visualisation of the "media-actor relationship", media diaries). To obtain a comprehensive picture of the interactive socialisation process, both the perspectives of the children and those of the parents interviewed were included. The study provided results on media-related negotiation processes between adolescents and the social domains of family, peers and school. These results can be understood in terms of the dimensions of autonomy and heteronomy, proximity and distance, as well as belonging and distinction. Furthermore, it was possible to trace how the processing of developmental tasks with and via media is changing. Digital communication with peers is significant. It becomes evident that the media socialisation of children and young people is not solely influenced by media ensembles and the associated attitudes and values, but also by, on a macro level, the evolving media environment. (DIPF/Orig.) |
| Abstract (German): | Das Projekt untersucht das Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen unter den Bedingungen einer sich wandelnden Medienumgebung in einer längsschnittlichen Perspektive. Durch den Einbezug des konstruktivistischen Ansatzes der kommunikativen Figurationen leistet die Studie einen Beitrag zur Weiterentwicklung traditioneller Perspektiven auf Sozialisation, indem verschiedene soziale Akteure berücksichtigt werden (z.B. Familie, Peers und Schule). Vor dem Hintergrund des Ansatzes der kommunikativen Figurationen werden Akteure als kommunikativ-konstruierte „soziale Domänen“ betrachtet, in denen Medien eine immer wichtigere Rolle einnehmen (z. B. für Kommunikation, Unterhaltung und Information). Der theoretische Rahmen bedingt sowohl eine qualitative als auch eine längsschnittliche Herangehensweise. Die qualitative Panelstudie rekonstruierte anhand zweier Kohorten sich wandelnde Medienrepertoires und kommunikative Praktiken. Der Fokus liegt dabei auf wichtigen Übergängen im Leben, auf Entwicklungsaufgaben sowie auf Aushandlungsprozessen mit anderen sozialen Akteur*innen und Domänen. Die Studie umfasst zwei Förderphasen (2018-2021 und 2021-2025): Von ursprünglich 32 Familien konnten alle vier Erhebungswellen mit insgesamt 26 Familien aus den Großräumen Hamburg und Nürnberg realisiert werden. Durch den Einbezug zweier Kohorten (die Kinder hatten bei der ersten Erhebung entweder die Einschulung oder den Übergang von der Grundschule auf die weiterführende Schule gemeistert) konnte der Einfluss institutioneller Übergänge auf Medienpraktiken berücksichtigt werden. Um die Rolle des Medienrepertoires und die Bedeutung der Medien in unterschiedlichen sozialen Beziehungen verstehen zu können, wurden altersangemessene Erhebungsinstrumente (weiter-)entwickelt (teilstandardisierte Leitfadeninterviews, Visualisierung von „Medien-Akteurs-Relation“, Medientagebücher). Für ein umfassendes Bild des interaktiven Sozialisationsprozesses wurden sowohl die Perspektiven der Kinder als auch die der befragten Elternteile mit einbezogen. Die Studie lieferte Ergebnisse zu medienbezogenen Aushandlungsprozessen zwischen Heranwachsenden und den sozialen Domänen Familie, Peers und Schule, welche sich anhand der Dimensionen Autonomie und Heteronomie, Nähe und Distanz sowie Zugehörigkeit und Abgrenzung nachzeichnen lassen. Zudem konnte nachgezeichnet werden, wie sich die Bearbeitung von Entwicklungsaufgaben mit und über Medien verändert. Insbesondere der (digitalen) Kommunikation mit Gleichaltrigen kommt eine wichtige Rolle zu. Deutlich wird dabei, dass die Mediensozialisation von Kindern und Jugendlichen nicht nur von den Medienensembles und den damit verbundenen Einstellungen und Werten beeinflusst wird, sondern dass auch – auf der Makroebene – die sich wandelnde Medienumgebung weitreichende Veränderungen für deren Medienpraktiken mit sich bringt. (DIPF/Orig.) |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Date of publication | 17.12.2025 |
| Citation | Kammerl, Rudolf; Lampert, Claudia: Final report on the DFG-Project ConnectedKids - Socialisation in a changing media environment (ConKids). 2025, 9 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-344929 - DOI: 10.25656/01:34492 |