details
| Title | 
"Bildungsstandards" - Erwartungen und Bedingungen, Grenzen und Chancen  | 
|---|---|
| Author | Herrmann, Ulrich | 
| Source | Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 5, S. 625-639  | 
| Document | full text (472 KB) | 
| License of the document | In copyright | 
| Keywords (German) | Bildung; Kompetenz; Bildungsstandards; Bildungspolitik; Bildungsreform; Schulsystem; Schulentwicklung; Schüler; Schülerleistung; Kerncurriculum; Leistung; Leistungsmessung; Standard; PISA <Programme for International Student Assessment>; Deutschland | 
| sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation  | 
| Document type | Article (journal) | 
| ISSN | 0044-3247; 00443247 | 
| Language | German | 
| Year of creation | 2003 | 
| review status | Peer-Reviewed | 
| Abstract (German): | "Bildungsstandards", "Kerncurricula", "Kompetenzmodelle", "Schulautonomie", "Schulevaluation", "von der Input- zur Output-Steuerung" - so lauten wichtige Schlagworte der derzeitigen bildungs- und schulpolitischen Debatte, und je nach Diskussionszusammenhang findet jeder sein "Patentrezept" bzw. sein "Allheilmittel", wo doch jahrzehntelang "gar nichts ging". Offensichtlich hat die PISA-Studie in der Bundesrepublik seit langer Zeit zum ersten Mal wieder eine Bildungsdebatte ausgelöst, bei der die Beteiligten tatsächliche Veränderungen auf den Weg bringen wollen. (DIPF/Orig.) | 
| Abstract (English): | “Educational standards”, “core curricula”, “competence models”, “school autonomy”, “school evaluation”, “from input- to output-control” – these are important catchwords of the present debate on educational and school policy, and – depending on the respective context of discussion – everyone comes up with a patent remedy” or a “cure-all”, -- and that although, for decades, “nothing had worked”. Obviously, the Program for International Student Assessment (PISA) has triggered a new educational debate in Germany, after years of silence,-- a debate in which the parties involved actually want to bring about changes. (DIPF/Orig.) | 
| other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2003 | 
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity | 
| Date of publication | 19.09.2011 | 
| Citation | Herrmann, Ulrich: "Bildungsstandards" - Erwartungen und Bedingungen, Grenzen und Chancen - In: Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 5, S. 625-639 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38955 - DOI: 10.25656/01:3895 |