search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Goal orientations of teacher trainees: Longitudinal analysis of magnitude, change and relevance
Authors
SourceJournal for educational research online 2 (2010) 2, S. 9-33 ZDB
Document  (595 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1866-6671; 18666671
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):The central focus of this paper is to address the magnitudes of and changes in four central components of teacher goal orientation (learning, performance approach, performance avoidance and work avoidance goal orientation) among prospective teachers. The findings reported here were gathered with a sample of 130 teacher trainees who responded to questionnaires at five measuring points over the course of the two years pre-service training which comprise the second phase of teacher education ("Referendariat"). Differential magnitudes and changes in teacher trainees' goal orientations were analyzed using a hierarchical linear modeling approach. Cluster analyses were able to identify three typical growth trajectory patterns in goal orientation which were differentially associated with achievement levels at the end of the second phase of teacher education, stress experiences, attitudes concerning help seeking, as well as dropout tendencies. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Im Zentrum des vorliegenden Beitrags stehen die differentiellen Ausprägungen und Veränderungen der vier zentralen Komponenten der Lehrkraftzielorientierung von angehenden Lehrkräften (Lern-, Annäherungsperformanz-, Vermeidungsperformanz- und Arbeitsvermeidungszielorientierung). Berichtet werden die Befunde einer Stichprobe von 130 Lehramtsanwärter(inne)n, die im Laufe der zweijährigen zweiten Phase der Lehramtsausbildung ("Referendariat") zu fünf Messzeitpunkten schriftlich befragt wurden. Individuelle Ausprägungen und Veränderungen der Zielorientierungen der angehenden Lehrer(innen) wurden mit Hilfe einer hierarchisch-linearen Modellierungsstrategie analysiert. Clusteranalytisch wurden drei typische Verlaufsmuster der Zielorientierungen identifiziert, die mit den Leistungen am Ende des Referendariats, dem Belastungserleben, den Einstellungen gegenüber Hilfe sowie der Abbruchtendenz im Zusammenhang standen. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.12.2011
CitationFasching, Michaela S.; Dresel, Markus; Dickhäuser, Oliver; Nitsche, Sebastian: Goal orientations of teacher trainees: Longitudinal analysis of magnitude, change and relevance - In: Journal for educational research online 2 (2010) 2, S. 9-33 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-45735 - DOI: 10.25656/01:4573
export files

share content at social platforms