search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Pädagogik und Psychologie im Wörterbuch. Zur Normalität der Erziehungswissenschaft
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 51 (2005) 5, S. 673-693 ZDB
Document  (202 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Anhand einer Inhaltsanalyse von zwei Wörterbüchern wird die Begrifflichkeit der Pädagogik mit derjenigen der Psychologie verglichen. Es zeigen sich Differenzen in wissenschaftstheoretischer, methodischer und thematischer Hinsicht, die verständlich machen, weshalb die Disziplinen nur schwer zueinander finden. Anders als die Psychologie, deren Begriffe von disziplin-immanenten Kriterien bestimmt werden, weist die Pädagogik eine starke institutionelle und berufspraktische Orientierung auf. Die Ergebnisse werden im Hinblick auf die Normalität der Erziehungswissenschaft diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):On the basis of a content analysis of two dictionaries, the terminology of pedagogy is compared to that of psychology. Differences in theoretical, methodological, and subject-related aspects are revealed which explain why the two disciplines have a hard time finding common ground. In contrast to psychology, the terms of which are determined by discipline-immanent criteria, pedagogy shows a strong institutional and profession-related practical orientation. The results are discussed with regard to the normality of educational science. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.10.2011
CitationHerzog, Walter: Pädagogik und Psychologie im Wörterbuch. Zur Normalität der Erziehungswissenschaft - In: Zeitschrift für Pädagogik 51 (2005) 5, S. 673-693 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-47754 - DOI: 10.25656/01:4775
export files

share content at social platforms