search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Der Experte im Lehrerberuf: Forschungsstrategien und Ergebnisse
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 15 (1987) 3, S. 295-305 ZDB
Document  (818 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Es werden vier Studien aus einem Forschungsprogramm über das bereichsspezifische Fachwissen von Experten im Lehrerberuf im Vergleich zu Anfängern vorgestellt. Das Ziel der Arbeit ist einerseits, festzustellen, ob und gegebenenfalls welche Unterschiede in der Informationswahrnehmung und -Verarbeitung, der Aufnahme und Bewertung von Informationen über einzelne Schüler, der Einschätzung der Schulleistungen von 13-17jährigen Jugendlichen und in der aktuellen Unterrichtskompetenz zwischen diesen Versuchspersonengruppen bestehen. Andererseits untersucht der Forschungsansatz die Frage, ob Merkmale, die in Studien zu Experten in anderen Fachgebieten gefunden wurden, sich auch bei der Untersuchung von erfahrenen Lehrern finden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The described research program inquires if the domain specific knowledge of expert teachers is used in ways that are similar to experts in other fields. A further purpose of this project is figuring out if there is any difference between experts, novices and postulants in teaching abilities. A wide range of strategies had been used. Experts, novices and postulants were compared: how they perceived visual information about classrooms, how they used student information to prepare their classroom, how they made estimates about students knowledge and how the actual teaching performance was. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication02.07.2021
CitationBerliner, David C.: Der Experte im Lehrerberuf: Forschungsstrategien und Ergebnisse - In: Unterrichtswissenschaft 15 (1987) 3, S. 295-305 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-54553 - DOI: 10.25656/01:5455
export files

share content at social platforms