search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Dem Lernen im Unternehmen auf der Spur: Operationalisierung von Lernkultur
Parallel titleLearning in Organisations - Operationalizing Learning Culture
Authors ; ; ;
SourceUnterrichtswissenschaft 32 (2004) 2, S. 104-127 ZDB
Document
Keywords (German)Testkonstruktion; Lernkultur; Organisationslernen; Unternehmen; Berufliche Kompetenz; Schulung; Merkmal; Organisation; Organisationsstruktur; Betrieb; Personal
sub-disciplineVocational Education and Training
Adult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Zentrum des Beitrags stehen Konstruktexplikation und Messung von Lernkultur. Ausgehend von der Diskussion der Bedeutung von Lernkultur wird basierend auf einer Sichtung bisheriger Konzepte eine integrative Definition von Lernkultur erarbeitet. Lernkultur ist demnach Ausdruck des Stellenwertes von Lernen im Unternehmen und zielt auf Kompetenzentwicklung und Innovation. Hierbei werden individuelle, gruppenbezogene und organisationale Lernprozesse verzahnt und lernrelevante Rahmenbedingungen geschaffen. Bisher eingesetzte Instrumente zur Messung von lernrelevanten Merkmalen von Arbeit und Organisation werden diskutiert. Das neu entwickelte Lernkulturinventar (LKI) wird vorgestellt. Zielsetzungen, Aufbau, theoretischer Hintergrund und Kennwerte des Verfahrens werden dargestellt. Das Lernkulturinventar liegt in einer Mitarbeiterversion und einer Version zugeschnitten auf Personalexperten vor. (ZPID)
Abstract (English):The article focuses on the definition and measurement ofa leaming culture. First the relevance of the topic learning culture is discussed. Based on a review of the existing literature an integrative definition of a learning culture is derived. A learning culture shows the priority that a Company assigns to learning and aims at improving employee skills and innovation capabilities of an Organization. To achieve this learning on the personal, group and organizational level needs to be integrated and a learning supportive infrastructure must be provided. Existing insruiments for measuring learning related attributes of work and organizations are reviewed. The newly developed instrument - the learning culture inventory (LCI) - is discussed in the main part of the article. Purpose, structure, theoretical underpinnings and consistency measures of the inventory are discussed. The instrument is available in an employee and a human resource expert version. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalUnterrichtswissenschaft Jahr: 2004
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication11.04.2013
Suggested CitationSonntag, Karlheinz; Stegmaier, Ralf; Schaper, Niclas; Friebe, Judith: Dem Lernen im Unternehmen auf der Spur: Operationalisierung von Lernkultur - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 2, S. 104-127 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58098
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)