search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Implementationsforschung - oder: der steinige Weg, Unterricht zu verändern
Parallel titleResearch on Implementation: The Problems of Changing Teaching and Learning
Authors ;
SourceUnterrichtswissenschaft 32 (2004) 3, S. 196-214 ZDB
Document
Keywords (German)Bildungsqualität; Evaluation; Bildungsreform; Planung; Lehrmethode; Bildungsprogramm
sub-disciplineOrganisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ein Überblick über Ansätze und Ergebnisse der Implementationsforschung wird gegeben, wobei zwei Implementationsstrategien unterschieden werden: Top-down-Strategien und symbiotische Strategien. Diese Strategien werden anhand folgender Leitfragen analysiert: Wie werden Ziele und Inhalte der Innovation festgelegt? Was sind Kriterien für den Erfolg einer Implementation und wie wird der Implementationserfolg evaluiert? Welche Erkenntnisse über fördernde und hemmende Einflussfaktoren auf die Implementation können aus den Strategien abgeleitet werden? Welche Konsequenzen für die Unterrichtsforschung lassen sich ableiten? (ZPID)
Abstract (English):This article gives a review ofapproaches and results ofresearch on implementation. Two different strategies of implementation are distinguished: top-down strategies and symbiotic strategies. Both are analyzed according to the following questions: How are goals and contents of an innovation determined? What does success of implementation mean in the context of the particular strategy and which kind of evaluation is used to measure success? Which factors that foster or hamper the process of implementation are important to consider within the particular strategy? (DIPF/Orig.)
other articles of this journalUnterrichtswissenschaft Jahr: 2004
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication11.04.2013
Suggested CitationGräsel, Cornelia; Parchmann, Ilka: Implementationsforschung - oder: der steinige Weg, Unterricht zu verändern - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 3, S. 196-214 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58134
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)