search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Serielle Bildungsbiographien. Auf dem Weg zu einem qualitativen Bildungspanel zum Lebenslangen Lernen
Authors ; ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 56 (2010) 3, S. 328-339 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Bildungstheorie; Bildungsprozess; Bildungsforschung; Biografische Methode; Empirische Forschung; Interview; Längsschnittuntersuchung; Panel; Pilotstudie; Bildungsbiografie; Lebensalter; Lernen; Lernerfahrung; Projekt; Transformation; Erwachsenenbildung; Lebenslanges Lernen; Kontinuität; Veränderung; Erwachsener; Deutschland
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das bildungspolitische und wissenschaftliche Konzept des Lebenslangen Lernens thematisiert den Erwachsenen aus einer lebenslaufbezogenen Entwicklungsperspektive, die einerseits bildungsbereichsübergreifende Zusammenhänge in den Blick nimmt und sich andererseits für den breiten Variantenreichtum informeller Lernorte und Lernpraktiken interessiert. Der Beitrag begründet, dass sich die damit verbundenen Entwicklungen von Erwachsenen in ihrer Dynamik nur von einer Theorie der Bildungsbiographie her begreifen lassen, die den Lebenslauf mit dem Lernverlauf über ein zeitbezogenes Konzept des Bildungssubjekts verknüpft. Bildungsprozesse Erwachsener sind danach Serien biographischer Momentaufnahmen. Die methodologisch-methodische Konsequenz eines solchen Ansatzes sind qualitative Längsschnittstudien. Sie setzen anders als quantitative Studien nicht die Kontinuität des Lebenslangen Lernens theoretisch voraus, wodurch sie zu einem methodischen Artefakt würde, sondern rekonstruieren sie, ausgehend von der Diskontinuität von individuell differenten Bildungsprozessen. Konkretisiert wird der Gewinn einer solchen (neuen) Forschungsperspektive an Befunden aus einem DFG-Projekt über serielle Bildungsbiographien. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The educational-political and scientific concept of life-long learning focuses on the adult from a biographically oriented developmental perspective, which, on the one hand, looks at contexts comprising different educational sectors and, on the other, takes into account the broad and rich variety of informal places of learning and learning practices. The authors substantiate the thesis that the dynamics of the related developments of adults can only be fully grasped by a theory of educational biographies which links the biography with the progress of learning via a time-related concept of the educational subject. Educational processes among adults are accordingly to be considered series of biographical moments. The methodological-methodical consequence of such an approach is to undertake qualitative longitudinal studies. In contrast to quantitative studies, these do not theoretically presuppose the continuity of life-long learning, thus becoming a methodical artifact; rather, they reconstruct the continuity of life-long learning, starting from the discontinuity of individually different educational processes. The authors illustrate the advantages of such a (new) research perspective by findings from a German Research Association [DFG] project on serial educational biographies. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2010
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication28.02.2013
CitationHof, Christiane; Kade, Jochen; Fischer, Monika: Serielle Bildungsbiographien. Auf dem Weg zu einem qualitativen Bildungspanel zum Lebenslangen Lernen - In: Zeitschrift für Pädagogik 56 (2010) 3, S. 328-339 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-71490 - DOI: 10.25656/01:7149
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)