search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
Weiterbildung im Alter entgrenzen. Niederschwelligkeit im eLearning-Projekt "LEA - Lernend Altern"
Author
SourceMagazin Erwachsenenbildung.at (2011) 13, 8 S. ZDB
Document
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Bildungsangebot; Lernen; E-Learning; Altenbildung; Lebenslanges Lernen; Älterer Mensch; Alter Mensch; Erwachsenenbildung; Weiterbildung; Altern; Bildungszugang; Virtuelles Seminar
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Document typeArticle (journal)
ISSN1993-6818
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der vorliegende Beitrag beschreibt das Projekt "LEA - Lernend Altern", das mittels eLearning älteren Menschen Zugänge zu Weiterbildung ermöglicht, die durch ihre Mobilitätseinschränkung bislang davon ausgegrenzt waren. Die entwickelten Kursangebote vermeiden dank einer konsequent an den TeilnehmerInnen orientierten Niederschwelligkeit in technischen, kommunikativen und organisatorischen Dimensionen die üblichen Zugangshindernisse. Verantwortlich dafür sind drei basale Werkzeuge zur synchronen und asynchronen Kommunikation und zur Distribution des Kursmaterials, die im Beitrag kurz vorgestellt werden. Im Pilotbetrieb wurden die Machbarkeit anhand zweier unterschiedlicher Kursformate demonstriert und durch die begleitende Forschung zahlreiche Anregungen gesammelt, wie sich eLearning-Angebote für die Zielgruppe älterer Menschen etablieren lassen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The present article describes the project “LEA – Lernend Altern” (learning while ageing), that provides access to continuing education via e-learning to older people previously excluded because of limited mobility. The course offerings avoid the standard obstacles to access in technical, communicative and organisational dimensions thanks to consistently lower thresholds oriented to the participants. Three basic tools for communicating synchronously and asynchronously and distributing the course materials are responsible for this, and each is presented briefly in the article. In the pilot phase, the feasibility was demonstrated using two different course formats and numerous ideas were collected in the accompanying research about how e-learning offerings can be established for the target group of older people. (DIPF/Orig.)
publisher's URLhttp://erwachsenenbildung.at/magazin/archiv_artikel.php?mid=4713&aid=4725
other articles of this journalMagazin Erwachsenenbildung.at Jahr: 2011
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication27.03.2013
Suggested CitationSchulz, Frederick: Weiterbildung im Alter entgrenzen. Niederschwelligkeit im eLearning-Projekt "LEA - Lernend Altern" - In: Magazin Erwachsenenbildung.at (2011) 13, 8 S. - URN: urn:nbn:de:0111-opus-74334
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)