search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Entwicklungskonzepte von Jugendlichen und jungen Erwachsenen
Parallel titleAdolescents' and young adults' concepts of developmental change
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 22 (1994) 2, S. 122-137 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Erziehungstheorie; Kognitive Entwicklung; Aktivität; Jugendlicher
sub-disciplineGeneral Educational Science
Educational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Frage, wie Jugendliche und junge Erwachsene "Entwicklung" konzeptualisieren, ist bislang unter entwicklungspsychologischer und pädagogischer Perspektive kaum gestellt worden. Die Relevanz dieser Thematik begründet sich daraus, dass "Veränderung" einen zentralen Stellenwert im Denken und Erleben Jugendlicher einnimmt und subjektiven Entwicklungslogiken handlungsleitende Funktion zukommt. Es werden drei Studien vorgestellt, in denen individuelle Positionen und gruppenbezogene Akzentsetzungen zu entwicklungspsychologischen Dimensionen erfasst werden. Die Ergebnisse zeigen sowohl Ähnlichkeiten als auch Unterschiede zwischen entwicklungstheoretischen Modellen und den Konzepten Jugendlicher. Ferner werden bedeutsame Thematiken sichtbar, die zum Verständnis individueller Entwicklungslogiken beitragen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Developmental and pedagogical research give little answer to questions about the adolescents' and young adults' understanding of development. Knowledge about the conceptualization in this domain is relevant, because 'change' constitutes a point of issue in the thinking and experience of adolescents. Further on the individual's logic of change is an important component within the regulation of action. The methods and data reported come from three studies which analyze the individual perspectives about developmental dimensions and compare change related positions and preferences between groups. The results reveal both, similarities and differences between developmental theories and the adolescents' concepts of change. The different ways of reasoning about development indicate themes which are significant for better understanding the individuals' logics about developmental change. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalUnterrichtswissenschaft Jahr: 1994
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication12.09.2013
CitationDreher, Michael: Entwicklungskonzepte von Jugendlichen und jungen Erwachsenen - In: Unterrichtswissenschaft 22 (1994) 2, S. 122-137 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81473 - DOI: 10.25656/01:8147
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)