search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitlePeergroups von Kindern und schulische Bildungsbiographien. Forschungskonzept und erste Resultate
Parallel titlePeer groups of children and school education biographies. Research concept and initial results
Authors ; ;
SourceDiskurs Kindheits- und Jugendforschung 2 (2007) 2, S. 201-218 ZDB
Document
Keywords (German)Vergleich; Soziales Milieu; Freundschaft; Bildungsverlauf; Soziale Herkunft; Schule; Hauptschule; Gymnasium; Gesamtschule; Schüler; Schülerin; Schulleistung; Peer Group; Sport; Tanz; Freizeitgestaltung; Netzwerk; Mädchen; Deutschland; Nordrhein-Westfalen; Sachsen-Anhalt
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Educational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN1862-5002
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Beitrag werden zunächst die theoretischen Bezüge und das methodische Design des Forschungsprojektes „Peergroups und schulische Selektion“ dargestellt. Anschließend werden in einer komparativen Analyse die biographischen Orientierungen sowie die schulbezogenen kollektiven Orientierungen der Freundschaftsgruppen von zwei Mädchen herausgearbeitet, die beide in ihrer Freizeit dem Tanzsport nachgehen, sich in ihren bisherigen schulischen Bildungsverläufen jedoch deutlich unterscheiden. In einem Fazit werden die aufgezeigten Orientierungen mit den heuristischen Annahmen verglichen und Perspektiven für die zukünftige Projektarbeit skizziert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article first of all describes theoretical resources and the methodological framework of the research project „Peer-groups and selection processes within the educational system“. After that, with the help of comparative analyses biographical tendencies of two girls as well as collective school-based orientations of the two according peer groups will be looked into. Both the girls are performing a certain type of competitive dance but at the same time they show a significant difference in their school career. Finally, the patterns revealed are compared with heuristical assumptions and perspectives for future project work will be given. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalDiskurs Kindheits- und Jugendforschung Jahr: 2007
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication05.11.2009
Suggested CitationKrüger, Heinz-Hermann; Köhler, Sina-Mareen; Zschach, Maren: Peergroups von Kindern und schulische Bildungsbiographien. Forschungskonzept und erste Resultate - In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung 2 (2007) 2, S. 201-218 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-10118
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)